20.5.16

Syukur..Sakit Impetigo Anak Kian Pulih..Hanya 2 Hari!

Assalamualaikum 

Apa penyakit ni..Saya pun baru ni dengar. Impetigo merupakan sejenis penyakit kulit yang biasa menyerang kanak-kanak atau bayi dan boleh juga berlaku kepada orang dewasa. 

Ia merupakan jangkitan kuman (bakteria streptococcus @ staphylococcus) pada kulit akibat digaru, luka atau masalah-masalah lain kulit. 

Ia bermula dengan gelembung-gelembung air yang kecil dan pecah kemudian hasilkan kulit keras yang kekuningan dan coklat.

  • Ia biasa dilihat berlaku di bahagian muka iaitu sekitar mulut dan hidung. Namun ia juga boleh berlaku di bahagian tubuh lain yang terdedah.
  • Penyakit ini berjangkit melalui sentuhan, iaitu sekiranya seseorang itu telah dijangkiti impetigo dan bersentuhan dengan orang yang sihat, orang yang sihat itu berisiko untuk terkena jangkitan.
  • Selain itu impetigo boleh berjangkit melalui perkongsian pakaian, tuala atau tempat tidur dengan mereka yang mengalami penyakit impetigo.

Apakah Yang Perlu Dilakukan Sekiranya Mengalami Penyakit Impetigo

  • Pergi jumpa doktor
  • Rawatan dan ubat sapu mungkin diperlukan
  • Penyakit impetigo bersifat gatal pada kulit, jadi perlu menahan diri dari menggaru
  • Antibiotik mungkin diperlukan untuk mengelak penyakit ini dari merebak 

Langkah Berjaga-jaga Untuk Elak Jangkitan

  • Tidak menghantar anak ke pusat asuhan sekiranya dijangkiti impetigo
  • Menjaga kebersihan - dengan tidak berkongsi pakaian atau tuala dengan pesakit impetigo
  • Pastikan kuku bersih dan pendek
  • Ambil ubat mengikut arahan doktor

Selain dari ubat yang dibekalkan oleh doktor, mereka juga boleh mengambil suplemen yang boleh menyembuhkan luka impetigo itu seterusnya meningkatkan sistem imun badan pesakit impetigo. 


Vivix sangat sesuai diberikan kerana vivix merupakan agen antioksidan yang kuat dan boleh membantu penyembuhan penyakit impetigo ini. Vivix sesuai diambil oleh kanak-kanak yang berusia 4 tahun ke atas.


Jom kita lihat testimoni yang berjaya


" aritu anak saya yang berumur 4 tahun pun kene impetigo..amik ubat yang doktor bagi..makin teruk. sampai orang kata macam kucing makan anak sebab dagu nyer berdarah-darah. dalam seminggu gak..tak baik-baik malah makin teruk...try macam-macam krim beli kat farmasi pun tak serasi malah infection semakin merebak. bila tengok ada vivix dalam freezer..terdetik kat hati..why not give a try kan sebab vivix kan bertindak sampai ke sel-sel dan high antioksidan..syukur ya Allah selepas 2 hari..infection kat anak kering dan luka bertaut tanpa meninggalkan kesan langsung (sebab doktor ada kata parut kekal sebab agak teruk)..alhamdulilllah.."


Sekiranya ada sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya..semoga bermanfaat


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com