13.5.16

CYST : Apakah Ovarian Cyst Dan Rawatannya

Assalamualaikum semua..


Hari ini saya nak berkongsi cerita tentang perihal cyst. Saya kerap baca post kawan-kawan fb dan dengar cerita dorang yang ada cyst ni.

Ada jugak yang berjaya mengecutkan cyst dengan suplemen dan jugak buang cyst melalui operation. Adakah cyst ini merbahaya? Jom kita baca cerita selanjutnya.

Apakah cyst?

Cyst ada bermacam jenis dan ianya boleh berlaku kepada semua bahagian badan manusia..yeke..ingatkan ada kat bahagian rahim je. 

Cyst merupakan ketumbuhan berbentuk kantung. Cyst merupakan sel-sel yang terkumpul dan membentuk kantung. Sel-sel yang terkumpul ini boleh mengandungi air, udara atau bahan separa pepejal.

Apakah Ovarian Cyst?

Adalah kantung yang mengandungi cecair dalam ovari. Ovarian cyst ini tidak dapat dikesan awal kerana tidak menunjukkan tanda-tanda tertentu. 

Cyst boleh dikesan dengan membuat ujian ultrasoun..Jika ovarian cyst ini pecah anda akan rasa sakit yang amat sangat. 


Namun tak semua ovarian cyst memerlukan pembedahan untuk dibuang.


Ovarian Cyst akan dipertimbangkan untuk pembedahan sekiranya :

  • Ovarian cyst itu berlaku pada kedua-dua belah ovari
  • Saiz cyst lebih dari 5 cm
  • Saiz cyst kekal setelah 2-3 kali period
  • Apabila cyst yang berlaku adalah bukan ovarian cyst yang biasa
  • Pesakit yang mengalami ovarian dan dia adalah ; Tidak pernah period, gadis remaja, menopause dan mengamalkan pil perancang

Tanda-Tanda Ovarian Cyst

  1. Sakit perut - sakit dibahagian abdomen dan pelvis
  2. Haid tidak teratur kerana mengganggu masalah hormon
  3. Kerap buang air kecil - cyst yang semakin membesar menekan pundi kencing
  4. Berat badan naik mendadak
  5. Cepat penat dan loya
  6. Sakit ketika hubungan kelamin atau semasa haid - Pengembangan dan pengecutan otot di kawasan rahim dan sistem peranakan akan sebabkan anda merasa sengal dan sakit dibahagian cyst
Jadi sekiranya anda pernah alami tanda-tanda tersebut elok kiranya terus buat ujian ultrasoud untuk mempastikan adakah ia cyst atau pun bukan.

Apakah rawatan alternatif yang boleh dibuat?

Vivix boleh membantu dalam usaha anda untuk bebas dari cyst yang merbahaya. Vivix memang tinggi antioksidan dan sangat membantu untuk mengecutkan cyst. Jom kita lihat testimoni mereka yang telah mengambil vivix. Ada juga antara mereka yang pregnant dan mengambil vivix dalam usaha untuk mengecutkan cyst. 

Testimoni 1
 " Salam kak..tengah hari tadi pi scan cyst..cuak jugak takut jadi makin worsttt..semalaman takleh tidur duk mikir pasal scan cyst.. Alhamdulillah cystnya dah semakin kecut dari 3.8cm dah jadi 2.5cm scan siang tadi..Baby pun sihat normal alhamdulillah..doakan Ana ye kak..

Tak habis sebotol pun lagi vivixnya jimat betul makan sebab takut baby tak kuat,..pape pun alhamdulillah semuanya setakat ni lega sangat..Tak pun doktor suggest banyak ambik makanan antioksida.."
Testimoni 2 

" Macam saya memula doktor suspek tiroid..then pas wat sume ujian..takde sume tu..cume thyroglossal duct cyst..saya amik vivix..alhamdulillah..makin mengecik..tapi saya operate jugak..takut in future ade pape..and lagi terkejut masa operate doktor tengok..akar tu dah mati..doktor kuakan cyst tu je..dah tak besar..1.5 cm.."

Sesiapa pun wanita di dunia ni adalah berisiko akan mempunyai cyst. Jadi kita perlu ambil serius jika mempunyai tanda-tanda cyst. 

sekiranya ada lekaslah berjumpa dengan doktor untuk mengesahkannya dan rawatan susulan. Sebarang pertanyaan dan order boleh terus hubungi saya.



No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com