26.5.16

Awas! Elakkan Bentan Ketika Berpantang

Assalamualaikum 


Bentan..Anda pasti biasa dengar kalau ibu berpantang tak betul pantangnya boleh jadi bentan kan. Dan juga kalau anak yang berkhatan tu tak berpantang jugak boleh jadi bentan..Mungkin ada di antara anda yang sipi-sipi nak terkena bentan tapi tak tahu tu sebenarnya bentan. Bentan ini kalau dibiarkan boleh bawa maut ke? jom kita ambil tahu..

Apakah bentan?

Ia merupakan situasi di mana ibu bersalin sakit semula setelah hampir sembuh selepas rawatan bersalin. Bentan juga berlaku akibat jangkitan kuman pada bahagian peranakan, rahim atau pundi kencing..keadaan ini boleh berlaku sekiranya kebersihan kurang di ambil berat sepanjang tempoh berpantang. 

Bentan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja (ibu selepas bersalin) dan juga berlaku dipenghujung tempoh berpantang atau sesudah selesai berpantang.

Tanda-tanda bentan


  • Badan sejuk-sejuk, demam, menggigil
  • Rasa nak pitam
  • Pendarahan yang lama - tumpah darah

Tips elak bentan

  • Menjaga pemakanan - ada makanan yang tidak sesuai di makan ketika berpantang..tujuannya adalah untuk membantu proses penyembuhan dengan sempurna
  • Memakai stokin - supaya badan kekal warm..supaya elak urat sejuk dan kembang
  • Sentiasa menjaga kebersihan - penting sangat untuk elak jangkitan kuman pada tempat luka atau pundi kencing
  • Rajin bertungku untuk tujuan mengeluarkan darah beku, aliran darah yang lancar
  • Tidak membuat kerja yang berat ketika berpantang


Rawatan bentan

Pastikan ibu berpantang cukup rehat dan dari psikologinya ibu berpantang perlukan sokongan moral dalam tempoh berpantang tersebut kerana keadaan ibu dalam tempoh ini masih lemah..Ini adalah penting supaya emosi ibu berpantang tersebut stabil.

Makan suplemen untuk tambah darah (ambil vitamin B dan zat besi), dan memberi tenaga ketika berpantang..Ibu berpantang kadang-kadang tak cukup tidur dan rehat, jadi mereka perlukan suplemen yang boleh membantu beri tenaga dan juga supaya tidak stress.

Vivix juga sangat membantu supaya ibu yang bentan dapat dipulihkan dengan segera. Jom saya kongsikan testimoni vivix dalam membantu ibu yang bentan.

 " Ade 1 malam tu saya dah sakit sengal2 badan second time tak silap saya.. Malam tu saya try ambil vivix + ostematrik..Esoknya hilang yang bentan tu..
Mula-mula kene macam ye ke sebab vivix dan ostematrik..tapi bila kali ketiga kene dan saya amik lagi cara yang sama..memang hilang bentan tu..
saya yakin la sebab vivix dan oste jugak..sebab semalam kene kat pinggang lagi dengan tangan..pastu saya terlelap susu baby tak ingat nak makan vivix dan oste tu..terjaga anak nak susu..baru teringat..bangun ambil vivix dan oste pastu susu baby tertido balik..pagi ni bangun memang fresh badan tak rasa sengal-sengal tu lagi..Apa pun dengan izin Allah laa kan.."

Jadi kepada para ibu yang berpantang perlu kenal pasti tanda-tanda kemungkinan boleh bentan supaya mudah untuk dapatkan rawatan segera dan juga haruslah berpantang dengan elok supaya tak bentan..tidak semua benda boleh di makan ketika berpantang tau..

Ade sesetengah orang tidak percaya kepada amalan berpantang..namun ianya bergantung kepada setiap individu itu sendiri..terpulang..berpantang ini hanyalah tempoh penyembuhan rawatan ibu berpantang..


Sekian sahaja untuk hari ini..jika ada sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com