19.5.16

Punca Masalah Kesuburan Dan Rawatannya

Assalamualaikum semua

Entri hari ni kita cerita pasal kesuburan..Kalau ramai anak suburlah kata orang..namun kalau belum dikurnia zuriat boleh ke kita katakan mereka itu tidak subur..

Tak jugak kan..setiap orang yang belum mempunyai zuriat pastinya ada masalah mereka yang tersendiri dan berlaku kepada wanita dan juga lelaki.


  • Kita boleh katakan seseorang itu tidak subur apabila wanita itu tidak dapat hamil setelah setahun mencuba atau tempoh enam bulan setelah wanita itu berusia 35 tahun ke atas. 
  • Wanita yang boleh hamil tetapi tidak mampu untuk hamil juga dikira tidak subur. 

Jom kenali punca tidak subur

Kegagalan untuk menghasilkan telur yang matang - dalam kira-kira 50% daripada kes-kes anovulasi, ovari tidak menghasilkan folikel di mana telur menjadi matang. 

Ovulasi sukar untuk terjadi jika telur tidak matang dan peluang persenyawaan menjadi hampir tidak wujud. Sindrom ovari polisistik (pcos) adalah gangguan yang paling biasa yang bertanggungjawab kepada masalah ni.  

Ini termasuk juga gejala sepertiamenorrhoeahirsutisme, anovulasi dan kemandulan. 

Sindrom ini dikategorikan oleh pengeluaran FSH yang berkurangan, dan normal atau peningkatan hormon LHestrogen dan testosteron


Hipotesis semasa ialah tekanan FSH dikaitkan dengan keadaan ini menyebabkan hanya sebahagian daripada folikel ovari terhasil, 

folikel mematang dan membina tetapi tidak dapat menghabiskan proses itu dan hanya kekal dalam bentuk kantung yang dipenuhi air yang juga dikenali sebagai cyst

Cyst folikel boleh dikesan dalam imbasan ultrabunyi. Ovari terjejas akan dikelilingi dengan kapsul putih licin dan dua kali ganda lebih besar dari saiz biasa. Manakala peningkatan tahap estrogen meningkatkan risiko kanser payudara.

punca lain masalah kesuburan

  • Kerosakan hipotalamus - Hipotalamus adalah bahagian otak yang bertanggungjawab untuk menghantar isyarat kepada kelenjar pituitari, yang seterusnya, menghantar rangsangan hormon ovari dalam bentuk FSH dan LH untuk memulakan kematangan telur. Jikahipotalamus gagal mencetuskan dan mengawal proses ini, telur tidak matang akan berlaku. 20% kes daripada kegagalan ovari adalah berpunca dari ini.
  • Kerosakan kelenjar pituitari - Tanggungjawab pituitari terletak dalam menghasilkan dan merembeskan hormon FSH dan LH. Ovari tidak akan dapat berovulasi dengan baik jika sama ada terlalu banyak atau terlalu sedikit bahan ini dihasilkan. Ini boleh berlaku disebabkan oleh kecederaan fizikal, tumor atau jika terdapat ketidakseimbangan kimia di dalam pituitari.
  • Ovari berparut -  Kerosakan fizikal ke ovari boleh menyebabkan ovulasi gagal. Sebagai contoh, pembedahan ekstensif, invasif, atau pembedahan berulang, untuk pembuangan cyst ovari boleh menyebabkan kapsul ovari menjadi rosak atau berparut, menyebabkan folikel tidak boleh matang dengan betul dan ovulasi tidak berlaku. Jangkitan juga mungkin mempunyai kesan ini.

  • Menopaus Pramatang Perkara ini adalah sesuatu yang jarang berlaku dan sebab anovulation yang tidak dapat dijelaskan. Sesetengah wanita berhenti haid dan mula putus haid sebelum umur kebiasaan. Hipotesisnya, bekalan semula jadi telur telah kehabisan. Manakala majoriti kes berlaku di kalangan wanita yang amat aktif berolahraga dan mempunyai sejarah berat badan yang kurang dan senaman yang melampau. Terdapat juga kemungkinan punca varyc untuk keadaan ini.

  • Masalah Folikel - Walaupun buat masa sekarang tidak dapat dijelaskan, “sindrom folikel unruptured” berlaku di kalangan wanita yang menghasilkan folikel biasa, dengan telur di dalamnya, tetapi setiap bulan folikel tersebut gagal untuk pecah. Oleh yang demikian menyebabkan telur masih berada di dalam vary dan ovulasi tidak dapat berlaku dengan teratur.

  • Kegagalan tiub fillapio berfungsi dengan baik - Rawatan untuk penyakit tiub yang paling biasa adalah pembedahan dan, oleh kerana kemajuan dalam microsurgery dan laser, kadar kejayaan (ditakrifkan sebagai bilangan wanita yang hamil dalam tempoh setahun pembedahan) adalah setinggi 30% secara keseluruhan, tetapi dengan prosedur tertentu boleh mencecah kadar kejayaan sehingga 65%.

 Punca-punca utama kerosakan tiub termasuklah

  1. jangkitan –jangkitan ini boleh menyebabkan salur tiub tertutup atau cecair mengumpul di dalam tiub
  2. Penyakit perut – contohnya appendix dan kolitis
  3. Ada pembedahan sebelumnya – mungkin berlaku kerosakan pada bahagian tiub dan mengganggu perjalanan telur melaluinya.
  4. kehamilan ektopik – ini adalah kehamilan yang berlaku dalam tiub itu dan walaupun telah berjaga-jaga serta berjaya mengatasinya ianya juga boleh menyebabkan kerosakan tiub dan juga mengancam nyawa.
  5. kecacatan congenital – kes ini jarang-jarang berlaku iaitu seorang wanita yang dilahirkan dengan tiub fillapio yang tidak normal





  •  Endometriosis – Tanda yang sering dikaitkan dengan endometriosis termasuklah sakit dan tempoh haid yang panjang, kerap kencing, pendarahan rektum dan spotting prahaid. Walau bagaimanapun, kadang-kadang ianya tidak mempunyai apa-apa tand. Kajian semasa menunjukkan bahawa kadar kehamilan tidak bertambah baik jika  merawat endometriosis secara minimal.

   

   Jom kita lihat testimoni yang berjaya


   "setuju dengan kak nila, sama kes dengan sofea. Sofea rasa vivix tak mahal bila dah cuba sendiri. Sebelum kawin memang period tak konsisten. Amek jugakla GLA, tapi vivix pun minum jugak selang seli alhamdulillah period dah ok. And rezeki lepas kawin terus melekat.Alhamdulillah. Sekarang belikan untuk mak. Sebab mak konsisten minum vivix ikhtiar untuk darah tinggi mak."

 Sekiranya ada sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya..











No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com