5.5.16

Sebab-Sebab Period Tidak Teratur Dan Rawatannya

assalamualaikum semua..


Jom kita cerita pasal hal kewanitaan nak. Kali ni kisahnya pasal period yang tidak teratur. Agak-agak kenapa ye ianya terjadi. 

Banyak faktor yang boleh menyebabkan ianya terjadi. Jom kita lihat apakah sebab musababnya. dari pembacaan saya dan telah diringkaskan kepada beberapa sebab mengapa period tidak teratur iaitu :-


  • Berat badan yang berlebihan (obesiti) – berat badan yang berlebihan akan mengganggu hormon seseorang wanita. Ia juga menyumbang kepada masalah kitaran haid.


  • enyakit gangguan pemakanan seperti anorexia nervosa atau bulimia nervosa.


  • Pertambahan rutin senaman. Biasa berlaku kepada atlet.


  • Tekanan emosi – mungkin disebabkan oleh masalah peribadi atau masalah di tempat kerja. masalah emosi akan mengganggu hormon seterusnya period jadi tidak stabil.


  • Mempunyai penyakit yang sebabkan period tidak stabil seperti kanser, fibroid dan sebagainya.


  • Pengambilan ubat contohnya pil perancang kehamilan yang boleh sebabkan period jadi sedikit-sedikit, jarang-jarang, lebih kerap atau tidak datang langsung.


  • Masalah pada organ pelvic seperti imperforate hymen (tiada lubang bukaan faraj yang menyebabkan haid tidak dapat keluar), polysystic ovary syndrome ataupun PCOS (masalah ketidakstabilan hormone yang mengganggu ovulasi), Asherman’s syndrome (masalah pada dinding uterus) ataupun uterine fibroid (ketumbuhan dalam rahim)


  • terlalu kurus - faktor kurus pun boleh sebabkan period tak teratur kan.Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh mengganggu kitaran haid..jadi kene pastikan berat badan ideal la camni.


  • Menopaus – ianya berlaku kepada wanita lewat usia 40-an. Pada kebanyakan kes, haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang.


  • Masalah tyroid – hormone yang dirembeskan oleh tyroid ni boleh menyebabkan gangguan kepada hormone badan sekaligus kacau kitaran haid wanita.


  • Pengambilan ubat-ubatan – Jamu tradisional, ubat kurus atau ubat yang diambil untuk sesuatu penyakit boleh mengganggu kitaran haid.

Bagi wanita kita memang sangat ambil berat tentang kitaran haid. Lebih-lebih lagi bagi pasangan yang mahukan cahaya mata. Masalah kitaran haid ini sedikit sebanyak boleh mengganggu emosi, kehidupan seharian dan juga sukar untuk hamil. 

Saya sendiri ada pengalaman beberapa kali period tak teratur selepas melahirkan anak pertama..dan kemudian ianya normal semula.  

Ada juga pasangan yang baru berkahwin akan mengalami masalah hormone tidak stabil dan juga period yang tidak teratur. Keadaan ini mengganggu peluang mereka untuk hamil. Jadi apa nak buat jika masalah haid yang tidak teratur ini berlaku?

Tips betulkan period


  • Menjaga pemakanan –bagi mereka yang berlebihan berat badan boleh mengambil inisiatif untuk kawal pemakanan, manakala bagi mereka yang kurang berat pula haruslah buat sesuatu supaya berat badan stabil


  • mengambil suplemen yang boleh membantu mereka selesaikan masalah period tak teratur itu. Vivix dikuasakan dengan antioksidan dan menghapuskan radikal bebas yang menjadi punca period tidak teratur.

testimoni 1


" Macam saya dulu period tak teratur..selepas amalkan vivix..memang period datang tiap2 bulan..macam tak percaya tapi memang itulah kenyataannya.
saya memang syukur sangat dapat rasa vivix dan rasai keistimewaannya..walaupun mahal akan beli juga sebab ianya berkesan
Tak perlu telan banyak ubat..telan je vivix.."

testimoni 2


" Lama kali rasanya mau habis..satu sudu teh kecil kan..
Tapi bagus memang..hari tu saya tak period2..perut silu sakit macam nka period..sampai berbulan-bulan, tapi lepas minum vivix period jadi teratur..nanti kalau habis insyaAllah mau beli lagi.."

Semoga bermanfaat. Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya terus.





No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com