9.5.16

BELL'S PALSY : Penyakit Bell's Palsy Berpuluh Tahun Sembuh


Assalamualaikum semua..


Semoga semua berada dalam keadaan sihat sejahtera. Entri saya kali ini adalah berkenaan dengan penyakit Bell's Palsy..saya pun first time dengar ada penyakit ini dan kerana  vivix boleh membantu sembuhkannya itu yangmenjadi perhatian saya untuk menulis tentang penyakit ini. Jika anda pernah menonton cerita aku bukan bimbo lakonana saheizy sam dan nadia nisa, dan jika anda perasan dalam cerita tu saheizy terkena penyakit bell's palsy di korea secara tiba-tiba..Yes penyakit ni memang wujud.

Bell's Palsy adalah penyakit lumpuh saraf muka yang menyebabkan ketidakmampuan mengawal otot muka pada sisi yang terkena penyakit ni. Ia selalunya bersifat sementara. Beberapa keadaan boleh menyebabkan kelumpuhan muka seperti barah otak, barah dan penyakit lyme. Tetapi jika tiada sebab dapat dikenal pasti. Keadaan ini dikenali dengan nama bell's palsy (palsi bell). Penyakit ini dinamakan sempena ahli anatomi dari Scotland yang bernama Charles Bell yang pertama kali menemuinya.


Apakah yang menyebabkan Bell's Palsy


Palsi Bell ialah satu bentuk penyakit yang berkaitan dengan kerosakan saraf. Ia boleh didapati di antara 10,000 orang. Palsi bell melibatkan kerosakan dalam saraf muka ke 7. Sebabnya tidak jelas walaupun mungkin boleh jadi disebabkan jangkitan herpes.

Gejala atau tanda-tanda penyakit bell palsy

  • perubahan dan luahan muka (contohnya menggerenyot muka)
  • Kesukaran ketika makan dan minum
  • Melelehkan air liur kerana tidak dapat mengawal otot muka
  • Kelopak mata atau sudut mulut yang lemah
  • Mata atau mulut yang kering
  • Rasa tegang di muka atau rasa ditarik ke sebelah satu lagi
  • Kelumpuhan muka pada satu bahagian yang menyukarkan untuk menutup satu mata
  • Sakit kepala
  • kehilangan deria rasa
  • Sakit di belakang atau di depan telinga
  • kepekaan kepada bunyi terjejas pada bahagian yang terkena penyakit
  • gerenyetan di muka
  • Rasa lemah di muka


Rawatan untuk Bell's Palsy


Dalam banyak kes, tiada rawatan diperlukan. Tujuan rawatan adalah untuk mengurangkan gejala. Ubat kortikosteroid atau antiviral mungkin boleh mengurangkan bengkak dan mengurangkan tekanan pada saraf muka. Pesakit mesti mengambil drug ini pada awal waktu (seboleh-bolehnya dalam masa 24 jam apabila gejala bermula) untuk lebih berkesan. Tetapi tidak ada kajian yang diterbitkan yang menunjukkan ubat antiviral boleh mempercepatkan proses pemulihan daripada Palsi Bell. Pembedahan untuk melegakan tekanan ke atas saraf masih belum menunjukkan sesuatu yang memberi penyelesaian kepada pesakit Bell's Palsy.


Kini pesakit Bell's Palsy mempunyai alternatif yang lain untuk merawat penyakit ini iaitu vivix..Jom kita lihat testimoni pesakit yang berjaya pulih setelah berpuluh tahun mengidap penyakit bell's palsy.

Testimoni 1
Izura Mohamad Sobri :" Kawan saya ada bell palsy..setelah 2 botol vivix, tak de dah (alhamdulillah 1 tahun) tak datang lagi serangan bell palsy ni."
Zura betty ;" Mak saya salah seorang, hampir berpuluh tahun. Puas cari penawar sampai ke pakar di Singapura..Alhamdulillah, konsisten vivix dan gla sekarang dah pulih sedia kala."
Testimoni 2
" Ramai Pm saya tanya tentang fungsi vivix. Dia kata kenapa ramai sangat yang kata vivix ni terbaik.

Seperti cerita-cerita saya sebelum ini. Kisah dan pengalaman sendiri.

bagaimana ummi yang mengidap bell's palsy lebih 20 tahun pulih selepas mengamalkan vivix.

Bagaimana suami yang mengalami vertigo sehingga mengganggu saraf pendengaran yang kembali sihat dengan vivix.

Kisah anak bujang saya yang hampir terputus jari yang doktor sendiri kata daging itu dah mati dan mungkin jarinya mengalami kecacatan, alhamdulillah jarinya seperti normal tiada apa-apa.

dan kisah paling sadis di mana doktor menyarankan untuk gugurkan satu-satunya anak perempuan kami kerana disyaki down syndrom mengikut teorinya dan alhamdulillah lahir sebagai puteri yang cukup sifat dan bijak.
Alhamdulillah dengan izin Allah semuanya berlaku dan vivix salah satu usaha yang luar biasa hasilnya. "


Jika ada sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya..semoga Bermanfaat..









No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com