3.5.16

BUAH PINGGANG : Rawatan Alternatif Pesakit Penapis Buah Pinggang Bocor @ Nephrotic Syndrome

Assalamualaikum





Entri kali ini saya nak share tentang penyakit yang mungkin kita jarang-jarang dengar. Saya pun first time dengar nama penyakit ni.

Nephrotic syndrome atau lebih mudah difahami sebagai penyakit penapis buah pinggang bocor. 

Yang biasa kita dengar adalah penyakit buah pinggang je kan..seperti kegagalan buah pinggang dan sebagainya.


Apakah nephrotic syndrome

Nephrotic syndrome adalah penyakit yang berkaitan dengan buah pinggang.  

Manakala di dalam buah pinggang yang normal terdapat penapis halus iaitu dikenali sebagai glomeruli yang bertugas untuk menghalang albumin(sejenis protein) daripada terkeluar melalui air kencing dalam tempoh 24 jam setiap hari dari badan. 

Gejala ini dipanggil PROTEINURIA. Suatu keadaan di mana badan kehilangan banyak protein.

Apa pula PENYEBAB nephrotic syndrome ni


Kebanyakan kes sakit seperti ini tidak diketahui punca penyebabnya. penyakit ini pula sering berlaku di kalangan kanak-kanak berbanding orang dewasa.

Ada juga yang mengatakan bahawa penyakit ini disebabkan oleh jangkitan kuman di dalam darah seperti penyakit syphilis, penyakit SLE (Systemic Lupus Erythematosus), penyakit darah sejak lahir seperti sickle cell disease dan kencing manis.

Seperti yang kita faham penyakit ni menyebabkan pengeluaran protein melalui air kencing dan badan akan kehilangan banyak protein dari dalam darah atau HYPOALBUMINEMIA. Kekurangan protein di dalam salur darah akan sebabkan air keluar dari dalam salur darah ke dalam tisu badan. 

keadaan inilah yang menyebabkan kebengkakan muka, tangan dan kaki atau lebih kita faham sebagai EDEMA (bengkak air). Hati jugak mula menghasilkan lebih banyak lemak di dalam darah sebagai reaksi kehilangan protein maka terjadi pula HYPERLIPIDEMIA (lemak berlebihan dalam darah).

Apa tanda-tanda orang yang mengidap penyakit penapis buah pinggang bocor ni?

  • Badan berasa lemah dan tidak bermaya
  • Air kencing berbuih2
  • Mata dan muka kelihatan bengkak pada waktu pagi (lepas bangun tidur)
  • Kembung
  • Cirit birit
  • Sakit perut
  • Kaki kelihatan bengkak pada waktu petang akibat berdiri


Apa komplikasi penyakit nephrotic syndrome ni?

  1. Untuk kanak-kanak, penyakit ni boleh bantutkan tumbesaran tubuh mereka dan sebabkan pesakit boleh dimasukkan ke wad sampailah dia sembuh.
  2. Antibodi badan menjadi lemah. Ini menyebabkan pesakit tadi mudah terkena jangkitan kuman yang boleh membawa maut.
  3. Air yang berkumpul di selaput paru-paru dan tisu badan menjadi temoat pembiakan kuman. Ini menyebabkan jangkitan paru-paru dan sebagainya.
  4. Ini paling menakutkan apabila buang pinggang gagal berfungsi peringkat akhir (End Stage Renal Failure-ESRF)
  5. Darah menjadi pekat kerana air keluar dari salur darah ke tisu berhampiran. Manakala penyakit salur darah seperti salur darah  di dalam kali tersumbat (deep vein thrombosis) boleh berlaku.
  6. Ubat yang diberi untuk penyakit ini iaitu steroid banyak member kesan sampingan.

Rawatan Yang Biasa diberikan kepada pesakit ini

  • Kebiasaannya ubat steroid iaitu prednisolone diberikan mengikut mengikut berat badan sehingga tiada protein di dalam air kencing. Kemudian dos ubat ini akan dikurangkan secara perlahan-lahan
  • Sekiranya muka dan badan pesakit bengkak air dan boleh mengancam nyawa, maka diuretics atau ubat kencing akan diberikan.
  • Protein albumin akan dimasukkan ke dalam salur darah untuk meningkatkan albumin di dalam darah dan hanya diberikan kepada kes-kes tertentu sahaja.
  • Antibiotic diberikan jika terdapat jangkitan
  • DIET-pengambilan garam akan dikawal. pesakit tak boleh ambil  garam berlebihan. pengambilan air juga  dikawal mengikut kes terutama mereka yang mengalami bengkak air (edema) yang teruk. walaubagaimanapun air tak perlu dikawal secara keterlaluan dalam kes biasa. pengambilan kalori dan protein yang baik adalah penting untuk pengidap penyakit nephrotic.

Rawatan alternatif penyakit nephrotic syndrome


Pada masa ini, vivix adalah pilihan terbaik untuk merawat penyakit penapis buah pinggang bocor ini. 

Kenapa saya berkata begitu? Sebab vivix berkuasa untuk memperbaiki sel-sel yang telah rosak disamping dapat memberi tenaga kepada pesakit ini. 

Apa yang lebih penting vivix memberikan sinar baru dan semangat untuk pengidap penyakit ini untuk merawat sakit mereka dengan cara yang lebih efektif. 


Dengan mengamalkan vivix insyaallah penyakit ini boleh sembuh..dengan usaha dan izinNya. 

Jadi secara alternatifnya pesakit boleh elak dari mengambil streroid yang kita sedia maklum banyak kesan sampingannya.


Testimoni


" Alhamdulillah da ok macam biasa. dan dah tak pegi hospital macam biasa...Baru ja sebotol saya minum.."



Banyak info yang saya dapat daripada entri kali ni..berbagai sebutan baru dipelajari. semoga bermanfaat untuk kita semua. Boleh terus hubungi saya untuk maklumat lanjut..


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com