1.6.16

Suami Nazak Mengidap Penyakit ITP (Idiopathic thrombocytopenic purpura) Kini Pulih!

Assalamualaikum semua

Kisahnya tentang seorang isteri yang sangat risau setelah doktor memberitahu suami beliau dalam bahaya. Penyakit apa yang boleh bawa maut ni. ITP? tak pernah dengar pun..tapi penyakit ini memang wujud..

" Saya puan noriza dan suami saya berumur 51 tahun. Suami disahkan mendapat penyakit ITP (idiopathic thrombocytopenic purpura). Idiopathic bermaksud penyebabnya tidak diketahui. Thrombocytopenic ertinya darah tidak mempunyai platlet yang cukup. ITP adalah penyakit penghancuran sel yang berlebihan ataupun antibodies menyerang sel-sel darah merahnya sendiri. penyakit ini selalunya terjadi pada kanak-kanak atau wanita dan jarang terjadi pada lelaki. Suami masa masuk hospital platlet cuma 2. kata doktor suami bila2 boleh jatuh dan meninggal. suami memang nazak waktu itu. suami diberi bantuan oksigen, dimasukkan darah merah dan platlet. sebulan dihospital platlet cuma naik keangka 10. ubat yang diberi doktor ialah prednisolone atau steroid yang diambil 14 biji sehari. risiko ubat ini ialah kencing manis, darah tinggi, buah pinggang, hati dan penyakit lain. Muka dan perut jadi kembung. nasib baik saya terbaca tentang produk shaklee kat internet. saya beli vivix dan omega guard. Selepas 3 hari platlet naik 16 dan suami saya dibenarkan keluar hospital. Alhamdulillah selepas setahun platlet naik sampai 130 dan steroid pun cuma ambil sebiji sehari. "

Berdasarkan testimoni puan noriza ni kita boleh katakan penyakit ni melibatkan platlet darah yang berkurang akibat sistem imun iaitu antibodi yang menyerang sel darah merah. sel darah merah atau platlet sangat penting untuk memastikan oksigen dapat diangkut ke seluruh tubuh dengan sempurna. platlet kurang akan mnejadi masalah untuk kita bernafas..jadi tak cukup oksigen.

Penyakit ITP boleh mengundang bahaya jika ianya berterusan dan platlet darah jatuh merudum.

Lebam dibahagian badan antara tanda penyakit ITP

Tanda-tanda penyakit ITP

  • pendarahan pada hidung
  • pendarahan pada gigi
  • mengalami lebam pada angota badan

Apakah gejala penyakit ITP

  • timbul bintik-bintik merah kat bahagian kulit..sebesar hujung jarum
  • pendarahan yang sukar berhenti
  • menstruasi yang tidak berhenti
  • mudah berdarah tanpa sebab yang pasti

Rawatan penyakit ITP

Pesakit perlukan steroid atau prednisolone dan penambahan darah untuk proses penyembuhan. Namun seperti yang kita sedia maklum, steroid akan menyebabkan banyak kesan sampingan. Jadi Vivix dan omega mungkin dapat membantu pesakit ini untuk pulih. 

Vivix boleh membantu memulihkan keadaan sistem imun yang tidak normal. Vivix juga membantu meningkatkan sistem imun badan.


Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya.




No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com