23.6.16

PATI : Pasar Malam Tempat Tibi Menular

Assalamualaikum semua


Salah satu punca penyakit tibi berleluasa adalah kebanjiran pekerja asing di negara kita

Kenapa pasar malam tempat penyakit ni merebak..Sebab di situlah mereka selalu habiskan masa untuk membeli barangan dan merupakan tempat terdekat untuk beli barang keperluan harian.

Kat pasar malam kan macam-macam ada..diorang ni bukan saje membeli ada jugak yang jadi peniaga tau..ramailah jugak..kalau kat tempat saya ni memang ramai jumpa kalau pergi pasar malam tu.

Biasa tauke cina atau melayu tapi pekerjanya ramai warga asing..

Kat mana-mana pasar malam berdekatan memang akan jumpa warga asing ni. kira macam syurga membeli belah diorangla senang cite.

kalau ikut rule..Mereka yang datang secara sah biasanya akan dikenakan FOMEMA..supaya mereka yang berpenyakit dapat dikesan awal dan akan dihantar pulang ke negara asal.

Jadi apa cerita dengan mereka yang datang secara tidak sah? itulah pasalnya datang dengan niat nak cari rezeki tapi secara tak sengaja menyebarkan kuman tibi kepada rakyat negara ni.

Memang takde rasa bersalah..

Bukan ape..kuman tibi ni sangat mudah berjangkit. melalui hembusan nafas je dah tersebar beribu kuman tibi ni..

Kadang-kadang tu sikap tak endah pada penyakit tibi boleh sebabkan ramai lagi bakal2 pesakit tibi seperti diorang.. yelah pendatang asing ni mungkin dia takut nak ke klinik untuk rawatan, takut ditangkap ke ape kan..

Makanya mereka telan ubat batuk jelah selagi tak baik batuk tu..Batuk yang berterusan selama lebih dari 2 minggu adalah antara punca kita telah dijangkiti tibi..Jadi jangan makan ubat batuk je sampai berbulan lamanya..

Saya pun pernah batuk lebih dari 2 minggu, makan ubat jugakla..tapi pergi jugak ke klinik, ambil darah, amik sample kahak (part sample kahak ni selalu fail..sebab aku tak reti nak berkahak secara paksa..hahah) .bagi je..sekurang-kurang legalah kita dapat selamatkan diri kita dan jugak orang lain kan..

INGAT walaupun  kita konpem sendiri "bukan penyakit tibi ni"...kalau dah batuk lama tu pergilah buat pemeriksaan..

Rawatan alternatif kepada pesakit tibi..sebelum ni saya ada menceritakan perihal penyakit ini. jadi tak perlu ulas panjang lebar lagi..ada satu lagi testimoni yang saya nak share.. 



" Mal, aritu awak cite bapak mertua awak kena tibi, awak bagi vivix kan..Brape lama baru ok?

sebotol makan..beberapa bulan baru ok lah..Tapi memang sebotol je makan..
Maksudnya sebulan 1 botol ke, tunang adik kita disyaki tibi..
Leh makan vivix untuk ikhtiar..dia tanya berapa lama makan baru baik..
sebulan bak kata lakiku.."

sekian perkongsian kali ni..semoga bermanfaat..sebarang pertanyaan atau order boleh wasap ke 010.920.2273 


boleh rujuk di sini jugak

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com