13.11.15

pengorbanan seorang perempuan yang bergelar ibu..supermommy

assalamualaikum semua


" Kasihnya ibu membawa ke syurga"

Wahai kaum adam dan hawa termasuklah yang menulis ni..hehe. kekadang kita alpa dengan kehidupan kita hari ni.kekadang je ek..

Lebih-lebih lagi apabila berjauhan dengan mak kita..kita sibuk dengan urusan kerja, belajar..jom kita ingat-ingat balik apa pengorbanan mak kita.



Ibu mengandungkan kita 9 bulan 10 hari..berbagai-bagai masalah dihadapi..contohnya mual2, muntah2, takde selera nak makan, tekak pahit asyik nak meludah aje...melepek..

Ade yang alami 3 bulan pertama je, ade yang sampai bersalin..lain orang lain pengalaman mereka.ade yang berselera bukan main..berat naik tak hinggat...anak-anak mesti dengar cakap mak ye...

masa nak bersalin ke kita tu kan ibu kita tahan sakit, meneran nak keluarkan kita tau..

Bukan keje yang senang..lepas tu berpantang pulak..jaga makan sebab tak nak kita kene sakit kuning dan berbagai-bagai lagi..tak boleh makan sesuka hati selagi masih menyusu badan..

Besar kan pengorbanan ibu..dia mandikan kita, cebokkan kita, pakaikan baju, buh bedak bagi wangi..dia selalu bagi yang terbaik untuk kita. 

Seorang ibu sanggup buat apa saje asalkan anaknya cukup makan pakai..selalu kalau dia tak dapat beri apa yang kita mintak dia bersedih sebenarnya..

Menangis sebab tak dapat gembirakan kita..atas sebab dia tak mampu..

Jadi kita sebagai anak dah besar panjang dan boleh fikir jika tak dapat nak bagi elaun tetiap bulan untuk ibu atau nak beli hadiah pun tak dapat, sekurang-kurangnya janganlah susahkan hati dia, susahkan dia..cukup sekadar itu dan mendoakan ibu kita. 

Dari kita kecik sampai besar..makan pakai siapa yang sediakan??  ibu..ibu..mak bangun pagi sediakan sarapan, sediakan baju sekolah, ada jugak yang hantarkan  ke sekolah, balik sekolah makan tengahari pun mak dah sediakan, kain baju siapa yang basuhkan kalau bukan mak kita..

Yang ngemas rumah kalau kita buat sepah, sape lagi kalau bukan mak kita..so bila mak kita ni rehat..kalau kita kecik dulu dia nak buat kerja rumah, bagi susu, bagi makan, memasak, membasuh...

Kekadang kita tak sihat dia jugak yang berjaga malam..bilanya dia nak cukup rehat ni..masa tidur pun ibu sanggup korbankan demi menjaga kita. 

Ya itulah dia supermommy yang yang tak pernah kenal erti penat..sentiasa je bertenaga dan ada masa untuk kita...

cukup setakat ini sahaja cerita tentang supermommy untuk tatapan kita semua..

Kasih ibu sehingga ke syurga

siapa pun ibu kita, apa pun statusnya sekarang ini, kita mesti hormat dan sayang dia.. 

Walaupun ade orang yang bukan dijaga oleh ibu kandung dia wajib hormat ibu dia tu..insyaAllah sentiasa doakan kesihatan ibu kita ek..semoga kita menjadi anak yang soleh dan solehah. Amin.


kecik-kecik mak selalu cium kita kan..kita je tak ingat..cuba kita cium dia lak..mesti dia happy tak terkata..uhuk..crying
Sekian sahaja untuk kali ni..semoga bermanfaat..untuk kita semua..insyaAllah.

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com