18.11.15

seronok tengok orang lain yang dah berjaya..kita bila ek?

assalamualaikum..selamat petang semua..


masih terasa lagi debaran mak ayah yang menunggu keputusan UPSR pada selasa lepas  17/11/2015. cerita tentang kejayaan anak masing-masing masih hangat diperkatakan. 6 tahun belajar di sekolah rendah UPSR menjadi ukuran pencapaian semua murid..rata-rata saya tengok mengupload gambar di muka buku..hari semalam post pasal amik keputusan, hari ni cerita pasal hari anugerah kecemerlangan.. sekarang dibuat seperti konvokesyen tuh..dulu mane ade..ye tak..beruntungnye budak-budak sekarang ni kan.

saya sendiri pun baca status dorang rasa macam anak sendiri yang dapat keputusan cemerlang tu..I can feel that at the moment...hehe..macam manalah anakku nanti kan..

okey yang saya nak cerita adalah rahsia kejayaan..apa yang dijawab oleh mereka yang telah berjaya jika ditanya dengan soalan " apa rahsia adik/cik/puan ye?" atau " apa rahsia kejayaan anda?"..jawapan stereotype atau yang biasa kita dengar adalah...saya belajar 2 jam sehari, saya buat kerja sekolah bagi siap, saya ikut cakap guru, saya rajin pergi tuisyen, dan semestinya berkat doa mak/ayah saya selama ini..begitulah antara jawapannya.

kita buka minda sikit kejayaan dalam apa-apa je bidang sama ada belajar, kehidupan, kerja..walau sekecil manapun kejayaan itu pasti ade pengorbanan bukan..MESTI..sebagai contoh kalau kita nak gaji lebih kita buat kerja lebih masa, buat side income dengan berniaga..jadi masa kerja lebih panjang..kita bekorban masa rehat, masa untuk bersama keluarga demi mencapai sesuatu kejayaan dalam hidup kita dan sebagai punca kejayan orang lain..

dapat berkumpul makan sesama pun suatu kejayaan satu keluarga kan

sebagai suri rumah pulak macam mana ye..berjayanya seorang suri rumah apabila melihat anak dan suami dijaga makan pakai dengan baik..suami makan sampai habis licin pun dikira berjaya jugak tu..nampak kecik je kan..tapi itu pun dikira kejayaan tau..bila anak baru pandai cakap..hari-hari ibu ajar sebut perkataan dengan betul..bila anak boleh sebut 1 perkataan je pun dah dikira berjaya jugak tau..bende simple je....kaum ibu ni boleh jadi penguat semangat untuk kejayaan anak dan jugak suami..yang mana dah ade keluarga mesti boleh feel kan...

seorang ibu sentiasa nak jadi yang terbaik dan menjadikan anak dan suami mereka yang terbaik..semua tu mesti ade pengorbanan yang tersirat dan mungkin dorang pun tak sedar...bangun pagi buat sarapan, kemas rumah, nanti boleh buat kerja lain pulak..sentiasa pikir nak masak sedap untuk keluarga..takkan tak sedap pulak..sape nak makan ye dak..dah habis resepi tanya pulak en google..punyalah bersungguh kan nak masak sesedap..hihi...apa ni dah tercerita hal lain..para ibu korbankan masa rehat, kekadang masa untuk diri sendiri pun terabai..ye tak...


apa pun kejayaan yang kita dapat haruslah kita hargai dan dihargai..kalau takde orang ucap terima kasih pun..sekurang-kurangnya bila dorang makan kasi habis licin tu kita terasa bahagia dah kan.setiap kejayaan mesti melibatkan orang lain betol tak? kalau takde mak/ ayah mungkin pakcik/makcik, atok/nenek yang beri dorongan..,MESTI ade..

jadi kita sebagai manusia biasa haruslah sentiasa bersikap baik dan bersangka baik  dengan semua orang..tak kiralah kalau pun orang itu sering menyakiti kita..sebab bila antara rahsia terbesar sesuatu kejayaan adalah doa..apa kaitannya dengan buat baik dengan orang lain..sebab kita nak mereka bercakap-cakap yang baik2 aje pasal kita..dalam tak sedar mungkin mereka jugak mendoakan kita..betol tak..kejayaan akan datang dengan usaha, doa dan pertolongan dari Ilahi..kalau belum lagi maknanya kita diuji...kenelah redha..

okey sekian aje dari meja penulis kali ni..semoga bermanfaat untuk kita semua..marilah menuju kejayaan.

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com