20.10.15

Pengalaman Dua Kali Keguguran

Assalamualaikum semua

Kawan nak share pasal keguguran yang pernah kawan alami suatu masa dulu

kali pertama

Masa ni kawan bekerja di Shah Alam..baru kawin dalam 2 bulan..saya memang tau dah preggy..seronoklah kan..anak pertama..en suami pun sangat gembira bila dapat tahu berita isteri beliau pregnant..

Namun kegembiraan tu sementara aje...lepas beberapa hari saya gugur. masa tu kandungan berusia 6 minggu..kejadian berlaku semasa saya tengah kerja..kerja saya perlu bergerak turun naik tangga..tapi taklah kerap..kekadang je..

Tapi dah takde rezeki..pergi toilet..tengok dah ade seketul darah..darah ketul macam masa period..kecik je.memandangkan masa ini saya tak tahu pe bende tu..maka pergi ke klinik..

Masa tu saya pergi ke klinik swasta yang berdekatan dengan Shah Alam..dah scan..doktor beritahu kantung baby dah takde..memang clear takde pape dah kat situ..sebelum nak ke klinik saya dah redha pun memang takde rezeki saya kali ni..

Lepas tu saya pergi ke klinik kerajaan pulak...yang ni doktor suruh buat D & C (bahasa yang lebih mudah : cuci) malam tu jugak..setelah keputusan di buat saya ambil cuti dan balik rumah suami...masa ni kami tinggal berasingan..suami di Maran saya Shah Alam...

Mesti anda tertanya-tanya...kenapa saya tak serah diri ke hospital...tak takut ke tumpah darah ke ape kan...tapi saya yakin masa jumpa doktor kat klinik swasta memang jelas gugur sempurna..doktor pun dengan yakin beritahu takde ape dah...tak perlu cuci..

Saya pun yakin..sebab dah tengok sendiri masa scan tu (memang terang dan jelas)..then saya berpantang macam orang bersalin selama 20 hari je..hehe..saya amik cuti seminggu aje...pastu kerja balik..hehe


kali kedua

Pada masa ini saya sudah berhenti kerja dan memang mahukan zuriat secepat mungkin..yes bila dapat tahu mengandung untuk kali kedua..kami suami dan isteri memang happy sangat..syukur..namun masih belum rezeki kami..saya gugur buat kali kedua..

Masa ni kesedihan lebih dari yang pertama sebab kandungan dah masuk 9 minggu.dalam dua hari ada keluar darah..tapi sikit sangat..saya pun kebetulan dengan suami pergi hospital muadzam..

Doktor cek semua masih ok..alhamdulillah. kemudian keesokkan harinya masih lagi ada darah keluar..sebab risau saya pergi ke klinik kesihatan perantau damai..

Kali ni saya pergi ke klinik dengan adik perempuan sebab suami dah balik ke Maran..keguguran kali ni pun  masih tinggal berasingan dengan suami..

Sambung cerita..jumpa doktor dan doktor juga cuba nak keluarkan seketul darah tu..tapi tak berjaya..maka saya mesti pergi hospital kuantan untuk buat D & C.. masa ni saya mintak masa untuk fikirkan..keluar dari bilik doktor dan call suami..

Ok decided pergi hospital..takut keadaan lebih mudarat..saya ingat lagi balik rumah untuk pack kain baju lepas tu pergi balik ke klinik untuk ke hospital..masa ni saya naik ambulans...sepanjang berada dalam ambulans tu lah saya rasa sakit sangat..masa ni saya dah tumpah darah pun ..

Ok dah sampai spital kene tunggu doktor pakar sebab masa tu doktor on call..sebab dah petang..ni yang tak best..sementara tunggu doktor datang, adala beberapa doktor pelatih yang cek kawan ni...

Dia seluk kat bawah..nak keluarkan darah seketul tu...dia ajarlah cara pernafasan supaya tak sakit..ok memang release rasa sakit...tapi tak boleh jugak..after that doktor pakar pun sampai...dia scan tengok kemudian cuba keluarkan..yes berjaya...

Dah selesai saya pun tak rasa sakit dah..alhamdulillah saya tak perlu buat D & C..doktor ni membebel kat doktor pelatih sebab dia buat kerja macam try and error gitu...

Saya senyum je pastu keluar gi bersihkan diri dan rehat...hihi..ramai betul doktor pelatih kat hospital kuantan ni..apa yang dorang buat semua melibatkan nyawa...berisiko..so kene take it serius ok doktor pelatih semua!

Saya memang terasa kehilangan untuk kali kedua..namun kekuatan dan keyakinan bahawa rezeki saya akan ada juga suatu hari nanti membuatkan saya tak perlu nak bermuram durja dan meratap kehilangan tu...

So anda yang belum ada zuriat kene yakin dengan ketentuan dan perancangan Allah S.W.T..insyaAllah sentiasa bersangka baik dan berusaha..

Apa yang ingin saya kongsikan di sini pada waktu kandungan awal 3 bulan, ibu mesti kurangkan aktiviti keluar jejalan..apa-apa aktiviti luar la..

pengalaman saya sendiri kerap ulang alik dari Maran ke KL..dengan perjalanan 4 jam..jalan kaki naik ktm..memang berisiko..then after berhenti kerja dan menjadi suri rumah saya pun suka jejalan..pergi pasar..

Setiap minggu mesti pergi..itu jugak berisiko..apa pun memang bergantung kepada individu itu..mungkin rahim saya tak berapa kuat..

Bagi mereka yang pernah mengalami keguguran..ambillah suplemen shaklee untuk persediaan kandungan akan datang..saya sarankan vitamin B complex dan ESP dan Gla complex

B complex : ada asid folik baik untuk persediaan janin dalam kandungan..membantu penghasilan sel darah merah dan cegah anemia..masa preggy 1 dan 2 hb saya memang rendah.

ESP : memberi tenaga dan khasiat untuk ibu yang bakal hamil..ESP merupakan sumber protein yang baik..non-gmo..

GLA complex : bagus untuk kesuburan wanita..memberi peluang untuk hamil..


Kini setelah 2 tahun menanti, anugerah yang terindah putera sulung saya dan suami..alhamdulillah..diberi nama Ahmad Izz Naqiuddin..


Usia 9 bulan
















Sekian sahaja daripada kawan buat kali ni..semoga anda semua yang berttc terus tabah dan sabar menanti anugerah dari Ilahi..percayalah akan datang jua nikmat tersebut satu hari nanti. semoga bermanfaat..

Oh ya..bagi mereka yang nak menghubungi saya



No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com