23.10.15

KURUS : Tips Dan Punca Berat Susah Nak Turun

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua


Alkisah hari ni pasal kurus, slim melim..

Pasal apa yang susah nak kurus ni kan..makan dah kurang tak kurus-kurus jugak..

Yang mana surirumah sibuk buat kerja rumah..keluar masuk dapur..kemas rumah..sidai baju..susukan anak, bagi anak makan sampailah nak makan pun tak sempat..

Tapi heran badan tak kurus-kurus jugak kan..di mana silapnya ni..

Mudah je..antara sebabnya kadar metabolisma setiap orang adalah berbeza..ada orang cepat membakar semua kalori ada orang lambat pembakaran kalori dalam badan mereka..

Punca yang lain adalah sebab mereka skip sarapan..sedangkan sarapan tu penting..

Makan ni perlu pada masa tertentu cuma bagi dorang yang nak kurus kuantiti berbeza lah..dan perlu pilih makanan yang kurang minyak dan lemak.

Okey dalam badan kita ada lemak kan..beza banyak dan sedikit..apa yang saya nak kaitkan lemak ni dengan hormon leptin..cerita kita adalah pasal hormon leptin.




Apa itu hormon leptin?

Adalah hormon kelaparan..kenapa dipanggil begitu??  

sebab hormon leptin adalah sejenis protein yang berada dalam sel lemak, memasuki salur darah dan menuju ke otak..maknanya semua orang memang ada hormon leptin ni...ia ada dalam sel lemak.

kalau hormon leptin tinggi - kita akan merasa kenyang
kalau hormon leptin rendah - kita akan jadi lapar

konklusinya :- hormon leptin tinggi kita akan rasa kenyang dan taknak makan banyak, manakala bila hormon leptin rendah kita akan rasa lapar dan mula cari makanan untuk dimakan.

soalan : okey logiknya patutnya kalau badan besar/obes hormon leptin tinggilah kan..tapi apa yang jadi badan besar hormon leptin rendah(rasa lapar je) 

jawapan : sebab bila dah obes, badan akan mengalami masalah rintangan leptin..kenapa??  sepatutnya hormon leptin tinggi tapi dah jadi kucar kacir..walaupun hormon leptin tinggi, tapi hormon leptin ni tak berjaya nak beri insyarat pada otak untuk beritahu badan dah cukup tenaga dan tak perlu tambahan lagi..

Rintangan  disini bermaksud dah jadi songsang..badan makin besar/obes tapi otak tak dapat terima isyarat beritahu dah cukup makan dan akan bagitahu kene makan lagi dan lagi..

soalan : macam mana boleh jadi rintangan leptin ni?

jawapan : akibat pengambilan gula yang berlebihan, stress yang melampau, tak cukup tidur, paras insulin yang tinggi dalam badan, makan berlebihan..


Permasalahan orang yang makan tak kenyang-kenyang boleh diatasi dengan pengambilan omega guard shaklee..

sebarang pertanyaan boleh whatsapp saya ye  010-920 2273


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com