16.10.15

Tips nak buang sifat malas..

Assalamualaikum semua..

Vitamin m ni ramai yang tak suka..tapi ramai lak yang suka makan vitamin ni...

Adoi malaaaasssnya nak makan...ade jugak yang malas nak makan..

Buat ibadat pun liat...adik beradik malasla tu...ibadat yang wajib walau terpaksa kene buat..hati kita milik Allah..mula2 terpaksa lama-lama jadi seronok...

Malasnye nak keje...kan seronok kalau dapat keja macam tu macam ni..kan best kalau  bos tak masuk opis hari ni..boleh bersantai..bersenang lenang...subhanallah..

Malasnye nak keluar pegi beli nasi (ni masa study dulu saya pun selalu taknak keluar, padahal perut lapar tu..malasnya nak siap2 pkai tudung bagai...hihi) anda pun mesti pernah alami kan.

Pabila mak kita mintak tolong...nantila...malasla...eh takdela nak buat tapi jap lagi la...lambat2 ni geng malas gak la...huh..


okey...bagaimana kita nak lupuskan sifat malas ni

cadangan 1

ambil wudhu'

kenapa saya kata ambil wudhu'?..sebabnya bila basahkan anggota wudhu' tu.. bahagian muka amnya..kita akan terasa segar..bila nak buat sesuatu akan lebih ada dayalah..yelah rasa fresh bila kene air tu..

kalau kita rasa malas sebentar tadi..anda akan rasa rajin selepas berwudhu'...mungkin anda akan berfikir dengan pantas lepas ini terus siapkan tugasan, kerja sebagai contoh.

cadangan 2

berkawan dengan orang yang positif

sebab kita juga akan memiliki sifat-sifat positif yang ada pada mereka yang positif ni..

orang positif sudah tentu tidak malas..sudah tentulah orang positif juga adalah orang yang berjaya..contoh kalau kita follow orang yang jual minyak wangi...kita pun mesti wangi kan...

cadangan 3

keluar dari zon selesa secara istiqamah

untuk berubah mesti tak boleh malas...bila fikir " aku mesti keluar dari keadaan aku sekarang "
niat dan tindakan mesti berjalan seiring...contoh berzikir lepas solat..kalau tak pernah langsung, cuba baca astagfirullah 3x, then tambah dengan surah al fatihah then ditambah lagi dengan bacaan yang lain pulak.

cadangan 4

media sosial yang memotivasikan anda

zaman sekarang memang ape-ape je google...scroll...senang..jadinya aplikasikan kemudahan supaya anda lebih bermotivasi untuk berubah ke arah yang lebih baik...orang malas selalu buang masa...tengok mende yang tak berfaedah...orang rajin akan isi masa dengan something yang ade faedah...

cadangan 5

jangan bertangguh

Buat sesuatu jangan bertangguh..sikap bertangguh juga merupakan pembunuh sesuatu kejayaan dalam hidup ini..contoh...siapa yang cepat melakukan sesuatu dia dahulu yang cepat dapat sesuatu...

Lagi orang yang berpagi-pagi kan urusan lebih mudah dan tidak terkejar-kejar..smooth je..so jangan malas bangun pagi..lebih-lebih lagi dalam solat..elakkan bertangguh..urusan senang..kita jadi rajin nak buat macam-macam lepas tu..

hehe...jika benar kita perlu mc baru mc ye...


Apa pun dalam malas ni ade juga yang baiknya...contoh kita rasa malas nak keluar..mungkin Allah bagi hint untuk selamatkan kita dari kemalangan ke..lagi...malas nak ikut kawan pergi melepak..yang ni bagus ye..

Sekian sahaja...semoga bermanfaat..untuk kita semua..semoga berjaya di dunia dan diakhirat...bukan untuk saya aje...untuk kita semua...






No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com