26.10.15

Dilema Nak Sambung Belajar Atau Bekerja Dahulu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.

dilema nak pilih jalan ke mana

Kawan sendiri pun pernah alami situasi dilema nak kerja dulu ke belajar dulu...ikutkan nak kerja cari duit nak bayar yuran memula masuk belajar..memang kene ada dalam dua, tiga ribu kan..barang nak duduk hostel, beli itu ini..yuran itu ini..memang banyak jugak habis kan.

Kawan masa abis spm tak minat nak belajar terus..nak kerja dulu..plan nak amik PJJ la..namun plan tinggal plan..masuk tingkatan 6..kemudian plan nak kerja jugak baru sambung belajar lagi..

Yesss dapat jugak kerja..kerja kat kilang elektronik di Johor Bahru..masa ni ramailah anak jiran dah kerja kat sana..so kawan pun teringin nak merasa kerja..dan taknak guna duit parents kalau nak belajar..adik-adik ramai lagi nak belajar..sian mak ngan abah. sampai ada salah faham sikit dengan keluarga..namun kawan teruskan niat nak kerja jugak..pastu baru belajar..

Ok kawan pergi ke sana naik kereta dengan sepupu..dia pun baru nak kerja ke sana..okla ada orang yang kita kenal..yakinlah kat tempat baru nanti..pape hal mak pun yakin nak bagi pelepasan kan..hehe..

Ok pegi interview..dia terang sikit cara kerja dan latar belakang company then esok terus mula kerja....memang nak kerja kan...tak perlu tunggu lama-lama..

Dalam 10 bulan jugak kawan kerja kat kilang VENTURE tebrau ni..saya kerja sebagai operator..keje kontrak..memang takde tolak EPF dan SOCSO..gaji setiap bulan saya simpan sikit untuk belajar nanti...

Memang saya gunakan pun masa daftar masuk UNITEN Muadzam Shah pada tahun 2004..kan saya dah cakap kan nak cari duit buat bayar yuran masuk dan beli barang keperluan masuk hostel..just plan nak buat PJJ je tak jadi..


Agak-agakla kan seronok ke tak kerja kilang ni..dulu masa sekolah makcik ada la jugak yang kerja kilang..tapi dorang berulang dari umah aje..sekarang saya tak nampak dah bas kilang lalu kat area perantau damai (felda keratong 8.9.10) ni..

Ramai kerja lain selain kerja kilang agaknya..bagi saya keseronokan tu bila kita dapat pegang duit sendiri..boleh beli dan buat ape je yang kita nak..masa kat JB dulu saya dapat ramai kawan baik..

Kawan-kawan jadi ramai..seronok dapat yang sekepala..outing sama-sama...best sangat..sampai saya dah berhenti kerja dulu pun pergi sana jumpa kawan-kawan..masa tu baru lagi la belajar kat uniten tu..ok berbalik pada cerita seronok ke tak...


Kerja kilang buat benda yang sama je tiap-tiap hari..boringlah sebenarnya..tapi sebab semua kawan-kawan best kat tempat kerja saya jadi seronok la..masa ni pergi kerja rajin pakai baju kurung tu!!!..dan masa ni saya suka pink..mesti ada baju kaler pink..sweet gitu..


Memang saya rajin jugak buat OT..overtime...yela motif nak cari duit..bukan nak seronok-seronook aje..saya ingat masa kat venture ni saya kat line lisa..lupa lak nak cite..kilang ni buat printer..printer yang saya dan kawan-kawan buat masa tu produk HP..saya ada gak amik logo HP simpan wat kenangan..haha..

Masa tu saya ngan kawan berempat duk dalam clean booth..kawasan yang tak boleh ada habuk..dalam tu saya, kak izan, noni dan sorang lagi kitorang panggil amoi..budak cina..bila ada reject je group kitorang selalu kene sebab kat cermin printer ada habuk...

Selalu gak kene ceramah ngan supervisor...tapi walaupun kene marah kami relax je..bukan sesaja kan nak buat silap..hihi..yang penting kat dalam tu kami seronok..sebab masing-masing suka wat lawak..aku tukang gelak je ..kak izan paling suka wat lawak..bestla time ni..lalaalalala (nyanyi sikit)


Cerita kat kilang elektonik ni kan...yang saya perasan..budaya berkapel, tomboy, pengkid...semua ada..yang berkapel ade yang operator dengan leader..operator dengan operator..supervisor dengan operator..yang penting aweks memang ramai dalam ni..

Dan anda boleh rasa seperti berada diluar negara. ada indon, myanmar..vietnam...memang kebanyakkannya berkapel dalam ni je..ahah..saya tak terlibat okey..peminat tu ramai la...hehe..saya lebih senang berkawan aje dengan semua orang..motif cari duit je..yang lelain tak minat...

Okey sambil kerja sambil melancong..sesambil tu pi la jejalan..tempat yang pernah saya pergi time ni, air terjun kat kota tinggi..air terjun u all (hehe)..pergi naik bas dengan kengkawan bawak mihun goreng simpan dalam beg..makanan tak boleh bawak masuk sebenarnya..pandai-pandaila nak jimat kan..

saya pernah pergi ke taman negara tanjung piai..masa ni kami pergi ke birthday party anak kak izan kat pontian (aku ingat lagi naik kete satria takde ekon, pastu hujan)...kebetulan suami beliau kerja kat taman negara tu..masuk free..haha...masa ni jugak sambut birthday kawan kitorang rozi...buat kat taman negara tu..makan kek saje hari tu..rezeki kan..hehe..


kat anjung tu la kami sambut birthday kawan kami rozi..tanjung piai..


Siap bergambar reramai..best2..mana gambar tu ek..kene cari..yela dah pindah randah kan..gambar tu maybe ade lagi kat rumah mak..tabiat suka bergambar masa ni menyebabkan saya beli kamera..masa tu tak kuar lagi hp canggih manggih siap berkamera tu..banyak jugakla foto saya masa berkelana kat JB dulu..

Ok lastly...pada pendapat saya,.siapa pun kita, di mana pun kita berada..kita mesti ingat asal usul..niat asal nak buat ape..jadi kita akan fokus dan takkan terlengcong..jadi takde isu bila berjauhan dengan keluarga jadi liar..suka keluar malam..balik lambat..dah tak pakai tudung..jadi kurang sopan dari sebelum tu..

Semuanya bergantung kepada setiap individu tu..kita sendiri yang main peranan nak jaga diri macam mana, nak kawan dengan siapa..because kita sendiri yang buat keputusan ke atas diri kita kan..#kipidap #dongibab


Okeh sekian aje cerita kita hari ni..semoga seronok membaca..bermanfaat untuk kita semua.

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com