29.7.16

Tips Menangani Masalah Anak Hiperaktif atau ADHD

Assalamualaikum



" Wah aktif betul anak ko ni ", biasa dengar tak perbualan ni..saya pernah jumpa dengan budak yang sangat aktif. Apa yang kita cakap langsung dia buat tak tahu je..adakah ini suatu penyakit atau normal dikalangan kanak-kanak.

Ada ibu bapa yang pergi berubat supaya nak dikurangkan hyper anak mereka..betul memang ada. kita boleh kata hiperaktif adalah suatu permasalahan yang perlu untuk dipulihkan.

Jika dibiarkan kanak-kanak ini mungkin tidak mampu menguruskan dirinya sendiri dan sering bergantung kepada orang lain untuk membuat keputusan dan lain-lain lagi. 

Apa yang boleh kita katakan seorang anak itu adalah hyperaktif?
Hiperaktiviti

Iaitu ini budak memang tak boleh duduk diam..tenaganya kita boleha cakap 2X ganda dari tenaga kanak-kanak yang normal. 

Biasanya mereka sangat aktif setiap masa. sentiasa berlari, memanjat. kalau kawan-kawan dia duk senyap dia takkan boleh ikut sama.

Tempoh tumpuan yang sedikit

Kanak-kanak hiperaktif ni sukar nak beri perhatian jika bercakap dengannya. paling lama tumpuan yang diberikan kira-kira 10 minit je. 

Kalau kes alat tulis selalu hilang maknanya mereka ada masalah hyperactive. Kanak-kanak yang hiperaktif mudah lupa apa yang mereka pelajari. kalau ikutkan memori mereka memang kuat pada masa ini


Kurang sabar

Ini biasa. kanak-kanak yang hiperaktif adalah seorang yang kurang sabar, cepat 'melenting' jika apa yang dimahukan tidak dapat dipenuhi. 

Kanak-kanak hiperaktif ni sering menggangu perbulaan orang dewasa. jika orang tu tak tahu mereka adalah hiperaktif, mungkin dianggap sebagai biadap. 

Jika dikelas mereka mudah memberi jawapan sebelum habis soalan dibacakan.


Jadi jika anak anda ada ciri-ciri di atas, mereka perlukan perhatian daripada ibubapa.

Selain daripada perhatian lebih yang harus diberikan, suplemen juga boleh diberikan supaya anak-anak lebih fokus dalam aktiviti harian mereka.

Mudah-mudahan dapat membantu perkembangan yang baik untuk mereka semua.

OMEGA : kaya dengan DHA, bagus untuk perkembangan otak kanak-kanak. membantu untuk kuatkan memori mereka

membantu menstabilkan emosi kanak-kanak dan membantu perkembangan mental mereka,

MEALSHAKES : membekalkan nutrisi lengkap untuk mereka. selain itu membantu tumbesaran kanak-kanak yang sihat.

semoga bermanfaat..jika mahu order atau ada sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya..wasap atau sms, nanti saya reply..amy 010.920.2273


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com