28.7.16

Rasa Macam Terkeluar Sesuatu..Adakah Itu Buasir?

Assalamualaikum semua


Pernah dengar buasir, pernah mengidap buasir..Mungkin ada antara ahli keluarga yang mengalami buasir..Sesiapa sahaja boleh mengidap buasir..tak kira usia, muda atau tua.

Saya rasa macam sipi-sipi nak terkena buasir ni sebab dulu jarang 'membuang' dan sekali ke tandas amik masa lama..jadi sembelit..walaupun tidak meneran, risiko untuk mendapat buasir tu ada..

Mujurlah saya ni jenis kuat minum air masak, kemudian pastikan makan buahan, atau pape yang berserat. Ini juga membantu untuk melawaskan.
Biasa orang yang ada buasir ni trauma nak ke tandas

Baiklah berbalik kepada cerita buasir tu tadi siapa agaknya yang berisiko untuk mendapat penyakit ini?

  • ibu hamil
  • sering sembelit
  • batuk melampau
  • faktor kerja - duduk terlalu lama
  • sering buat kerja berat atau selalu mengangkat sesuatu yang berat
  • cirit birit
Buasir ada 2 jenis, iaitu buasir dalaman dan buasir luaran


Buasir Dalaman

Buasir dalaman biasanya tak rasa sakit atau, gatal sebab ianya jatuh ke dalam rektum. 

Buasir dalaman tidak merbahaya tetapi jika meneran semasa buang air besar, ia boleh mencederakan permukaan buasir dan mungkin boleh akibatkannya berdarah.

Anda akan melihat titisan darah merah cerah di mangkuk tandas. Kalau terjadi begini lekasla pergi berjumpa dengan doktor..sebab kita bimbang darah tu mungkin sebab lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorekterum

Buasir Luaran

Yang ni kita biasa dengar. buasir luaran melibatkan gejala seperti sakit, pedih dan gatal di kawasan dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), Bekuan darah akan terjadi di dalamnya dan menyebabkan ia terasa amat sakit.

Gejala macam ni kita perlu bagi perhatian dan mesti dapatkan rawatan perubatan. Kalau salur darah vena teregang dan terjadinya buasir ianya akan susah untuk dipulihkan.

Jom Gais kita ubah cara pemakanan, jom cegah buasir..ianya boleh juga dengan amalkan suplemen shaklee..




OSTEMATRIK : bantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka kat bahagian dubur tu..jadi legalah kan nak membuang tu

OMEGA GUARD : Baik untuk sendi/otot..pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit, Omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut..aduh sakitnya bahagian yang luka tu kan..

ZINC COMPLEX : Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnay lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan ketika buang air besar rasa sakit yang teramat. Zinc complex membantu mempercepatkan penyembuhan luka di bahagia dalam dubur dengan lebih cepat.

Semoga bermanfaat..sekiranya nak order atau mahu bertanya wasap aje..atau sms..nanti saya reply..amy 010.920.2273.





No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com