29.9.16

SLIP DISC : Punca Dan Tips Kurangkan Sakit Tulang Belakang

Assalamualaikum


Vetebra atau tulang belakang atau sakit belakang. Penyakit yang biasa-biasa yang boleh jadi serius. 

Ada sakit-sakit belakang tak hari ni. kalau kita busy seharian tu kadang-kadang memang mudah sakit tulang belakang. kalau sakit macam lenguh-lenguh tu biasa la kan.

Yang kita perlu risau jika sakit tulang belakang tu serius, contohnya sakit jangkitan kuman ke, tulang tu retak ke. kalau dah sakit-sakit belakang tu maknanya sakit tulang belakang la tu.


Punca-punca sakit tulang belakang


  • masalah pergerakan - sangat mudah berlaku bagi mereka yang sering mengangkat barang, lebih-lebih lagi barang yang berat. jika bekerja memang angkat barang dan tidak menggunakan posisi yang betul, tulang belakang boleh cedera iaitu tulang belakang 'haus'
  • Jatuh - sekiranya seseorang pernah terjatuh dan melibatkan sakit belakang, tulang belakang boleh jadi retak dan mungkin lebih kronik ianya patah.
  • Penyakit yang menyumbang kepada sakit tulang belakang - iaitu scoliosis, spinal stenosis, endometriosis, semasa atau selepas hamil, pesakit batu karang.
  • Jangkitan dan Barah - jarang kanser berlaku bermula dari tulang belakang, namun ia bermula dari anggota badan yang lain. Jangkitan pada tulang belakang pula bermula juga dengan penyakit yang lain.
  • tekanan - bahaya juga ye, antara punca sakit tulang belakang adalah stress dan juga insomnia iaitu mereka yang kurang tidur. 
  • Suntikan epidural - suntikan ini diberi kepada mereka yang menjalani pembedahan. 



Cara atau Tips untuk kurang sakit tulang belakang

  1. Kurangkan baring -kajian menunjukkan mereka yang sakit tulang belakang dalam masa yang singkat mengalami sakit yang lebih jika mereka kekal hidup TIDAK aktif  dalam hidup mereka.
  2. Banyakkan senaman - jika kita banyak bergerak jadi kurang berisiko untuk dapat sakit tulang belakang.
  3. Betulkan cara duduk - jangan duduk terlalu lama dan duduk dengan postur yang betul
  4. Kuatkan otot yang membaluti tulang - perlu bina kekuatan otot dengan memakan makanan kaya dengan protein dan kalsium.
  5. Tidur dalam posisi yang betul - kalau tidur atas tilam tu, pastikan badan anda tak tenggelam. empuk tu bagus namun, kalau terlalu lembut ianya boleh mengganggu kesihatan tulang belakang anda.
  6. Elakkan mendukung anak yang berat dalam tempoh yang lama - sayangi tulang belakang anda

Mungkin ada banyak lagi tips untuk elakkan sakit tulang belakang. apa pun jaga kesihatan supaya elak sakit belakang yang kronik.

Bercakap tentang suplemen pula, ami cadangkan kalsium dan protein diambil secukupnya setiap hari supaya dapat menjaga kesihatan tulang belakang kita.


Sekarang dah mudah. cuma ambil pil kalsium setiap hari. sekurang-kurangnya bekalkan tulang dengan kalsium secukupnya.



atau sekiranya memang  ada penyakit ni boleh amalkan set sakit tulang belakang ni.



TESTIMONI TULANG BELAKANG RETAK



" kastemer ambik vivix, oste, zinc..alhamdulillah..dah ok..dapat bantu improve pulih dengan cepat..jatuh di tandas jugak..kejadian 1 minggu dalam bulan ramadhan..masa datang beraya ke rumah mak cik tu..dah boleh jalan..dan masak lauk pauk hari raya.."

Sekiranya anda berminat atau mahu order terus wasap/sms ke 010 920 2273.


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com