19.3.16

HAMIL : Tips Mudah Dapat Anak

assalamualaikum semua..


Saya percaya ramai yang sedang berttc kan..menunggu kehadiran permata hati dalam keluarga anda. 

Saya jugak yakin ramai jugak yang telah ikhtiar pelbagai cara untuk mendapatkan zuriat. Usaha sudah bermacam cara, sanggup berhabis pun ada kan..

Ikut kemampuan masing-masing. kemudian berdoa dan tawakal. Saya paham perasaan ketika berttc ni..Sebab saya pernah mengalaminya.

Saya nak share pengalaman sendiri jugak.. Kisah benar semasa berttc. 

Saya pernah preggy 2X. Yang pertama gugur ketika usia kandungan 6 minggu, yang kedua ketika kandungan 8 minggu. dan yang pastinya selepas keguguran saya perlu berehat daripada preggy. Doktor nasihatkan 6 bulan. 

Alhamdulillah selepas keguguran yang ke 2 saya dapat berita gembira. preggy..masa tu period memang dah lewat 2 minggu..

Saya buat UPT dan sah naik 2 line..masa tu husbandla yang beria-ria nak tengok keputusan. Syukur alhamdulillah..

Selama 3 bulan saya tak buat kerja-kerja berat, kurang bergerak, keluar berjalan2. sampailah usia kandungan 4 bulan barulah sikit2 saya semakin aktif..

2 tahun jugakla menanti kehadiran si manja..hehe..Saya share apa yang pernah saya buat sebelum preggy yang ke 3.


Subhanallah..moga kita dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah.amin.
  • Asid folic. Masa anak pertama tak tahu pape..takdela nak gugel bagai untuk ikhtiar zuriat. yelah first pregnant memang tak amik tahu pasal hal ehwal persediaan untuk hamil ni. After gugur yang pertama saya memang amalkan asid folic plus susu ibu hamil..saya pernah try dumil mama..kurang manis berbanding anlene. selepas gugur kali ke 2 pulak saya amalkan jugak asid folic sehingga disahkan hamil semula..


  • Air rebusan buat zuriat..atau nama lain buah adam dan hawa..ada dijual dalam malaysia dah..saya dulu kebetulan mak cik yang bagi..2 biji..saya dan suami minum. 


cara rebus buah zuriat

kupas kulit keras..sampailah kita dapat isi yang dalam tu..kemudian rebus sehingga air tinggal separuh dari yang asal..

Kiranya kalau penuh..sampai separuh okla. boleh simpan dalam peti..minum pagi dan malam..

Tiap kali minum secawan sorang..memula kaler air dia macam air teh..pastu ada rasa macam kelat2 sikit..Buah zuriat ni boleh direbus sampai 3,4X tau..so dah rebus yang pertama simpan lagi dalam peti..

Kelebihan air rebusan ni..saya sebelum ni ada sakit perut kalau nak period..dalam tempoh minum air ni takde rasa sakit perut tu. lagi best memang lawas je..

kat bawah ni rupa buah zuriat..sory saya tak snap isi dalam dan airnya..

Buah adam dan hawa..mesti sepasang..hehe


  • Teruskan berusaha dan berdoa..suami isteri mesti beri komitmen.dua2 kene ada usaha untuk dapatkan zuriat tau..kalau sorang je beria susah jugak..Saya jugak berkira-kira tarikh subur..mereka yang dah kawin mesti expert dah kan pasal ni. 

Okay itu aje saya pernah saya buat. Dan sekarang saya sedang merancang kehamilan yang ke-2..insyaallah..


Sekarang saya amalkan asid folic jugak..saya ambil #bcomplex shaklee je..memang bagus untuk kesihatan, kecantikan dan jugak bagi mereka yang merancang untuk kehamilan..

terdapat asid folic..yang pastinya dari bahan semulajadi..gunakan tanpa was2
Kalau nak beli bcomplex ni boleh contact saya tau..wasap pun boleh..+6010.920.2273.


comelnya kembar ni...

ttc : try to conceive

semoga bermanfaat.



No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com