31.3.16

7 Sebab Kenapa Saya Sukar Untuk Berubah?

Assalamualaikum semua..

Yakin boleh!

Tajuk hari berbentuk soalan..kenapa saya sukar untuk berubah..Berubah ke arah yang lebih baik.

Sebenarnya kalau kita tak cerita pun kita dah tahu kenapa..
sebab apa saya cakap macam ni? Sebab kita lebih tahu siapa diri kita..

Antara sebab kenapa susah nak berubah..

Comfort Zone

Selesa dengan kehidupan sekarang..tak mengapa melihat orang lain berjaya..aku pun tumpang gembira..aku selesa dengan apa yang ada ni..cukuplah hidup sederhana..


Ego 

Dalam hati tu memang nak berubah pun, tapi sebab ego maka biarlah dan biarlah..lantaklah apa orang nak cakap..ni kita panggil keras hati..bukan jiwa kental tau? (takde kene mengena pun)


Banyak bagi alasan 

Nak buat sesuatu mesti awal2 dah fikir tak boleg buat..dorang bolehla..banyak duit...bla..bla..bla..takde tindakan macam mana nak move on kan..banyak nor alasannya..malas layan..nyampah kita..

Membandingkan diri dengan orang yang di bawah

maksudnya dia dah buat the best..ada orang lebih teruk dari dia tu..macam tu lah maksudnya..so tak perlulah nak ubah pape or upgrade ke ape kan..dah THE BEST YO!

Tak suka dengar nasihat/pandangan orang lain

ini pun boleh jadi masalah besar..sebenarnya kita tahu dah kita buat silap..pastu bile orang tegur jadi tak suka..pulak tu dia jenis memang pantang ditergur..habislah..so stay je lah macam tu..macam-macam pesen kita ni..yang penting dia je yang betulnya ek..tak gitu..layankan je la

Hati tak bersih

Wah memang ada kaitan..orang yang susah nak ubah sikap tu boleh belek2 diri sedalam-dalamnya..ini lebih kepada faktor makanan jiwa..rohani..

Apa yang kita tengok or baca tetiap hari..adakah kita telah melaksanakan tanggungjawab seperti yang sepatutnya..tepuk dada tanya jiwa..
jangan jiwa kacau sudah..haha


Dengan siapa kita suka berkawan

Kalau dihimpit dengan rakan-rakan yang lebih ke arah negatif tidak mustahil kita oun turut tempias auranya..oleh itu banyakkan berkawan dengan mereka yang punya aura positif..

Aura orang yang cemerlang dunia dan akhiratnya..kawan maya pun boleh mempengaruhi tau..kawan fb, wechat sebagainya.


Mungkin banyak lagi faktor yang tidak disebutkan dan anda tahu kenapa dan kenapa...semoga kita semua sentiasa diberkati dan dimurahkan rezeki..amin.

kene ingat ni..kita sendiri kene buat..bukan orang lain..baru betul kita nak berubah..

Semoga bermanfaat!

Fighting!

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com