17.11.17

PENYUSUAN : Cara Mudah Nak Pekatkan Susu Ibu

Assalamualaikum

Add caption


Semoga pembaca sedang dalam mood yang seronok dan berbahagia.

kali ni nak tambah lagi ilmu penyusuan dalam belog saya. maklumla saya pun sedang dalam proses bf anak.

Banyak jugalah ilmu baru yang saya dapat dari pembacaan demi pembacaan.

Rupanya adalah banyak sangat ilmu pasal penyusuan yang saya tak tahu.

Makin digali makin banyak ilmu dapat.

Kali ni nak share pasal cara nak pekatkan susu.


  • Kerapkan pam bagi ibu yang bekerja atau ep (eksklusive pumping) mom, atau anak yang tak suka df.
  • compress breast macam marmet ketika menyusukan anak. (bentuk C)


Pasal pam susu saya rasa ramai ibu bekerja biasa buat. dah paham apa kene buat. cara nak handle EBM dan sebagainya.

Compress breast tu masa kita tengah susukan anak..pakai mod biasa biasa je..just nice..

saya buat juga ni sebab anak ni kadang nyusu jap je..kita just nak pastikan anak dapat susu awal dan susu akhir.

Jadi bila compress dua jenis susu tu dah bercampur..maka anak dapat zat keduanya kan.

Masa LDR datang saya tak buat compress..sebab susu tengah laju..bimbang anak tersedak pulak..

Dua ni je saya nak kongsi untuk pekatkan susu ibu..

Eleh pemakanan takde ke. milk booster ke.

Sebenarnya kerap df (direct feeding) atau kerap pam adalah cara paling asas untuk pekatkan susu badan.

Memang terbukti pun pada saya sendiri.

Semenjak bekerja memang rajin pam sebab nak cukupkan bekalan susu anak di rumah pengasuh.

Nak buat stok pun ye jugak.

Sebelum ni saya tak jaga jadual pam. suka hati nak pam pukul berapa. kurang amik berat pasal disiplin nih..

ada masa memang susu nampak cair.

Kemudian saya buat jadual..gap 2-3 jam mesti pam. masa pun tetap. Kalau terbabas pun mungkin 10-20 minit..kerja kan..biasala.

Memang nampak beza..Susu pekat je..tak pernah cair.

Kalau di rumah anak tidur 3 jam contohnya..Saya pam jugak.

Kene rajin dan rajin..Walau 2,3 pagi akan ku pam jua..

Demi melengkapkan misi bf anak 2 tahun..insyaallah.

Anda buat anda berjaya!

love

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com