27.1.16

Macam-Macam Pantang Larang Orang Lama..Masih Relevan Ke?

Assalamualaikum semua..

Jom kawan-kawan kita share pasal pantang larang pape je lah yang anda masih amalkan sampai sekarang..

Kalau saya..memang sangat tak percaye pantang larang ni...just takut2 je..AWAS! apa yang kita fikir pun doa tau..


  • Duduk atas bantal nanti bisul bontot - sampai sekarang saya tak duduk atas bantal..
logiknya - bantal untuk baring bukan untuk duduk..betul tak..sebenarnya nak melarang kita je dari duduk atas bantal tu.


  • masa makan takleh cakap - sebenarnya nak suh kita fokus makan..cepat siap cepat boleh kemas semua..masa itu emas1


  • kalau nasi atau pinggan dah habis kene buh air walau sedikit - sempit rezeki kata mereka..
yang ni saya tak caye langsung. kalau rajin berusaha luaslah rezeki..tapi saya buat je sebab nanti pinggan periuk senang nak basuh..


  • waktu maghrib takleh duduk kat luar - motif nanti kene sorok dengan hantu setan yang banyak time tu..takut weh..memang bagus time maghrib semua berjemaah kat rumah atau masjid..hehe


  • makan berlapik pinggan tak boleh..mereka kata nanti hidup kalau kawin suami kat suka ke hape ntah..ceraila endingnya - yang ni saya pun caye langsung..terkezut mase dengar kes ni..


  • kalau isteri mengandung encik suami pun kene jaga perangai sama -nanti kenan kat anak tu - yang ni saya caye sebab tingkahlaku mak ayah baby akan ade tempiasnya..ini memang saranan agama kan..yang baik-baik aje.


  • kalau nak anak perempuan-pegi curi kain batik dan senduk jiran..jangan sampai dia tahu, pastu dah siap bersalin baru pulangkan..ekkkkkk..kalau betul pun dapat anak perempuan kebetulan je tu..saya pun terkezut dengar tau..

  • kalau anak dara menyanyi kat dapur - katanya dapat suami tua..hahah..sebenarnya takut lauk hangus je..sebab memikir lupa lirik..haha


  • anak dara tak boleh duduk depan rumah tengok orang lalu lalang - nanti takde orang meminang..kui kui..nasib I dah kawen..


Okey mungkin banyak lagi pantang larang yang anda pernah dengar..yang mana baik boleh amalkan takde masalah..


Semoga bermanfaat...

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com