24.5.15

Berdoalah & Minta DariNya

Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera


Entri kali ni kita bercakap pasal doa. Semoga kita semua berada di dalam rahmat Ilahi. Setiap kali lepas solat mesti kita panjatkan doa untuk kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat..

Dan untuk mencapai hasrat tersebut apa yang kita telah lakukan dan sedang lakukan? Bukan sekadar doa semata-mata je kan... 

Tetapi...perlaksanaan adalah perkara yang amat penting untuk merealisasikannya. Apa pun yang kita nak buat mestilah berpandukan ajaran al-Quran dan as-sunnah. 

Yang pertama kita mesti jaga solat. Sebabnya solat tiang agama. Saya yakin bila kita solat dengan sempurna hati kita akan terasa tenang. 

Dengan merasa tenang hidup kita akan lebih bahagia. Saya percaya dengan menjaga solat kita nak buat apa pun mudah. kita kene yakin doa adalah senjata kita untuk menggapai segala impian kita. In shaa Allah. 

Doa paling mustajab yang tak ada hijabnya doa ibu. Untungnya mereka yang bergelar ibu kan...time kita paling dekat dengan Allah swt ialah ketika sujud..so, doalah banyak2 masa sujud terakhir..jangan buat masa solat jemaah, kita kene ikut imam..lain lak jadinya kan.

Selain itu dengan secara tidak sengajanya kita telah pun berdoa.kenapa ye? Sebab tiap kata-kata kita pun merupakan doa..berhati-hatilah kita semua agar tidak mendoakan yang buruk2..

Contohnya budak bawak moto laju..makcik tu pun cakap “ laju lagi, laju lagi, jap lagi excidentla tuh...kalaula masa ni malaikat aminkan doa makcik tu. 

Maka terjadilah ia..Dalam family sangat penting, lebih2 lagi ibu la..cakap yang baik2 je tau. Anak2 zaman ni memang nakal (degil)...memang menguji kesabaran..errrrrm...banyakkan bersabar dan berdoa.


saya nak share doa pendek untuk di apply masa sujud akhir dalam solat:

"Ya Allah tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, Imam yang benar, Ilmu yang bermanfaat, hati yang bersih, Kesihatan yang elok, Kecerdikan yang tinggi dan kejayaan yang besar"

Rasulullah SAW bersabda:


" maksudnya: tiadalah di atas dunia ini seorang muslim yang berdoamelainkan akan diperkenankan Tuhan atau dipalingkan daripadanya kejahatan selama dia tidak berdoaperkara-perkara yang berdosa atau membuat perkara yang memutuskan tali persaudaraan.lantas seorang lelaki berkata: kalau begitu kita perbanyakkan doa?Jawab baginda: disisi Allah(penerimaan) lebih banyak."


mintalah dari Allah yang akan makbulkan setiap doa kita...insyaallah

Sekian, wassalam.





No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com