5.4.16

Merungut Antara Sebab Sukar Berjaya

assalamualaikum semua


Hari kita I nak share tentang satu jenis sikap yang tak perlu kita simpan atau amalkan..

'MERUNGUT'


Saya pun terkadang tu terlepas juga kata..adoi  banyak lagi keje belum setel..terkeluar dikala sangat penat dan mood tak berapa cantik..

Patutnya digantikan merungut itu dengan istighfar ke dan kata-kata semangat supaya keje mudah setel..kan itu lebih baik. Hati pun lebih tenang..

Ade jugak jenis orang baru diberi tugasan..belum buat ape-ape pun dah merungut kata tak boleh buat, susahla, itu..ini...percaya tak kalau saya kata mindset kita pun boleh jadi batu penghalang untuk kita tidak berjaya?

Mindset pun kene positif barulah hati cakap ok boleh then kita take action..ini baru betul..boleh ke, jadi ke...itu cerita kemudian..yang pastinya kita perlu laksanakan sesuatu dengan penuh rasa tanggungjawab..

Memasak pun begitu..kalau takde rasa atau perasaan nak masak sesedap..memang tak sedaplah..walau cukup bahan..mesti ada something wrong with the taste..cuba kalau nak memasak tu dalam masa sama merungut..kalau tak sedap tak pun memasak  amik masa yang lama.rugi masa kat situ..yelah fokus bercakap..tak fokus pada memasak..ini contohla yang saya kaitkan dengan rungutan..kalau sambil memasak kita buat keje lain tu ok..

Pernah dengar kan orang berjaya tak bagi banyak alasan, orang susah berjaya banyak bagi alasan..lebih kurangla dengan merungut ni..orang mudah berjaya dengan tidak merungut kalau ditimpa apa-apa ujian..teruskan je usaha..sebaliknya pada orang sukar berjaya bila ditimpa ujian, cepat je merungut kata susah, tak cukup, takde itu..ini..dan berbagai-bagai lagi.

Okeh saya pun tak nak merungut lagi..buang masa dan tenaga je..ayuh semua..kita menuju kejayaan dunia dan akhirat..

jom beristighfar kalau berlaku sesuatu, tak yah marah-marah, merungut..kipidap!

Semoga bermanfaat.


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com