24.7.18

Tips Mengatasi Masalah Anak Sembelit

assalamualaikum


Hampir setiap hari saya baca kisah anak yang ada masalah sembelit..lebih tepat sukar nak membuang.

Ada yang dah seminggu baru membuang. Jadi bila lama tak membuang maka berisiko untuk dapat sembelit.

Ada anak anak yang tak suka minum air masak. sedangkan air putih ni sangat penting untuk elak dari masalah kesukaran untuk membuang. ibu is pening..hehe

Ada pula masalah anak yang tak suka makan sayur. memilih untuk makan. Ni sering terjadi bagi anak yang dah boleh makan.

Ada juga mommies dah bagi anak minum air masak, makan pun tak memilih..semua bedal tetapi masih berdepan dengan masalah sembelit.

Jadi sememangnya banyak isu berkenaan dengan sembelit di kalangan kanak kanak.

apa yang boleh dilakukan untuk tangani isu sembelit ini?

Anak yang masih bf dan boleh makan..pastikan kita beri dia minum ar putih setiap kali dia makan. kalau jenis suka minum pastu sembur kene rajin bagi

ini pengalaman sendiri..pernah la anak tidak membuang sehari..dia suka makan..suap je makan..minum suka main-main..dia membuang juga selepas tu cuma nampak dia meneran tu..biasanya tau tau bau je..

Jadi as a mom kita tolong apa yang boleh untuk elak anak kita dari kene sembelit. macam kes saya ni takla serius..tapi saya buat juga tips supaya dia boleh membuang dengan selesa.


apa yang saya lakukan..


  • urutan I L U (orang panggil urutan iloveu)..kita tulis perkataan I L U kat sekitar perut..kita urut ikut huruf secara terbalik.sebelum tu sapu minyak..saya pakai minyak khas untuk anak..nanti saya share gamba minyak tu..(boleh google cara urutan tersebut)
  • teknik kayuhan basikal..masa anak belum lasak dia sukala..bila dah berjalan..mana nak dia duduk baring saje..kita buat..tapi bagi dia selesa..jangan paksa tau..
  • cuba beri minum air vitagen atau yakult..ini untuk tolong dia membuang dengan lancar..kene cuba dulu..minuman ini tak perlu pun amik setiap hari..jika perlu sahaja..usus anak masih muda..insyaallah masih sihat.

Langkah pencegahan yang boleh dilakukan 


  • memastikan susu tepung (jika anak tidak menyusu badan) sesuai dan bancuh tidak pekat. saya pun 2x juga tukar susu sebab anak sembelit. dan lepas tu mula dengan bancuhan cair sampaila tahap dia tidak ada sembelit saya pekatkan sikit susunya.
  • jika anak tak suka minum air masak..cubaan bagi mesti dibuat..jangan putus asa..pastikan dia minum air selepas makan.air manis pun boleh la..manis buah camtu
  • bagi anak vitamin atau suplemen tinggi fiber supaya dapat membantu melawaskan proses pembuangan 
  • sapu minyak khas untuk perut anak dengan niat memudahkan proses perkumuhan mereka..minyak apa yang anda guna.
Lagi mudah kita monitor bila anak membuang. jika dihantar ke pengasuh atau taska..tanye sama ada dia membuang atau tidak pada hari sekian sekian..

Ini penting untuk pastikan sembelit masih boleh dielakkan dan terkawal. jadi takla beban pada emosi ibu tengok anak berak susah.

Kita sendiri pun tak tahan bila kene sembelit apetah lagi anak kan..yang masih bayi pun ada.


Semoga perkongsian saya dapat membantu ibu-ibu. saya kongsikan antara suplemen yang tinggi fiber dan boleh diberi kepada anak anda adalah mealshakes shaklee.







Sekiranya ada pertanyaan apa saje boleh whatsapp  saya 010 920 2273.

No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com