6.5.16

Mencari Penawar Penyakit Strok atau Angin Ahmar

Asalamualaikum semua..


Syukur kita masih diberi kesihatan yang baik sehingga ke hari ini. Alhamdulillah dengan amalan pemakanan yang sihat juga membantu kita untuk mendapatkan kesihatan yang baik.

Hari ini saya nak bercerita tentang penyakit strok atau angin ahmar yang merupakan antara penyakit yang agak popular di kalangan masyarakat kita di Malaysia khasnya. Penyakit strok ada kaitannya dengan salur darah yang tersumbat, pemakanan harian dan juga gaya hidup seseorang.

Angin ahmar boleh berlaku apabila salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak terganggu. Kesannya Otak tidak menerima oksigen yang mencukupi dan sel-sel otak tersebut akan rosak atau mati. Angin ahmar ni merupakan suatu keadaan kecederaan saraf dan akan berlaku secara tiba-tiba. Jadi kita boleh kategorikan penyakit strok ini sebagai penyakit kecemasan.

Apa tanda-tanda seseorang diserang strok?



  • Rasa kebas, kehilangan rasa pada muka. tangan atau kaki, atau mana-mana satu bahagian tubuh sahaja.
  • Rasa bingung yang mendadak, sukar bercakap, bercakap pun susah orang nak faham.
  • Sebelah atau kedua belah mata kabur secara mendadak
  • Sukar berjalan dengan betul, sukar nak seimbangkan badan (jalan terhuyung hayang)
  • Pening kepala secara mendadak dan tak tahu apa sebabnya
  • Rasa mual, panas dan sering muntah-muntah
  • Pengsan dengan tiba-tiba


Cara yang boleh dilakukan untuk mencegah penyakit strok


kebiasaannya nasihat akan diberikan kepada pesakit agar mengamalkan gaya hidup yang sihat. Strok amat berkait rapat dengan gaya hidup seperti pemakanan dan aktiviti mereka seharian.


  • Berhenti merokok.
Merokok sememangnya merbahaya..semua pun tahu kan, Merokok boleh menyebabkan pengerasan dinding pembuluh darah (atherosclerosis) dan akan mudah darah menggumpal.


  • Pemeriksaan tekanan darah secara rutin
ini merupakan langkah berjaga-jaga supaya tekanan darah normal dan boleh dikawal. Tekanan darah yang tinggi boleh mmeberi tekanan pada pembuluh darah. Walaupun tidak menunjukkan apa-apa tanda, pemeriksaan berkala adalah digalakkan.


  • Bijak mengawal stress
Stress juga boleh mengganggu tekanan darah dan juga cenderung kepada strok.


  • Amalkan pemakanan sihat
Makan makanan yang kurang berlemak, tiada kolesterol. kolesterol yang tinggi akan boleh menyebabkan salur darah tersumbat. Kawal kadar pengambilan garam dalam makanan supaya terhindar dari penyakit darah tinggi dan seterusnya serangan strok.


  • Bersenam
Amalan bersenam boleh membantu kesihatan yang baik dan kurang berisiko untuk terkena strok.


  • Pantau berat badan
Berat badan yang berlebihan sangat berisiko untuk mendapat tekanan darah tinggi dan boleh berlaku penyakit jantung dan juga strok


  • Berhenti pengambilan alkohol
Pengambilan cecair ini secara berlebihan boleh sebabkan tekanan darah tinggi yang juga punca berlakunya strok


  • Ilmu strok
setiap orang harus tahu apakah strok dan tanda-tandanya supaya kita boleh mengambil langkah berjaga-jaga dan membuat rawatan susulan.


Apakah yang menyebabkan strok?

2 jenis strok


  • Strok iskemik- Strok terjadi akibat salur darah tersumbat dan menghalang aliran darah ke otak. strok ini 90% biasa berlaku di kalangan masyarakat.


  • Strok pendarahan
Strok Pendarahan atau pendarahan serebrum, ialah sejenis strok yang terjadi apabila sesuatu salur darah di dalam otak pecah atau berdarah. Seperti dalam kes strok iskemia, strok pendarahan mengganggu bekalan darah otak kerana salur yang berdarah tidak berupaya lagi membawa darah kepada tisu sasarannya. Selain itu, darah merengsakan tisu otak, mengganggu keseimbangan kimia yang mudah rosak dan jika pendarahan berterusan, boleh menaikkan tekanan intrakranium yang menjejaskan tisu otak dan menyekat aliran darah ke otak. Dari segi ini, strok pendarahan adalah lebih berbahaya, berbanding strok iskemia yang lebih biasa berlaku. Terdapat dua jenis strok pendarahan, iaitu pendarahan intraserebrum, dan pendarahan subaraknoid.

Strok Boleh dipulihkan dengan vivix??

  • Vivix boleh membantu dengan cara mengurangkan atau melenyapkan kolesterol dalam darah.
  • Vivix boleh membantu untuk penurunan berat badan
  • Merupakan antioksidan terbaik dan memberi pertahanan yang baik kepada tubuh
  • Membantu mengaktifkan semula sel-sel yang terlibat dalam pengawalan genetik utama yang merosot. Menggalakkan sel menjadi sihat semula.
  • Membantu dalam pengawalan tekanan darah

Testimoni 1



" Mak saya kena strok 5 November lalu..semalam genap sebulan..tangan, kaki mak tak boleh gerak..mak tak berapa boleh bercakap..alhamdulillah..setelah hampir seminggu lebih mak minum vivix..hari ni mak dah boleh jalan pakai tongkat, kaki pun dah boleh angkat tinggi, tangan dah boleh angkat cuma tak boleh genggam je lagi..bercakap pun dah semakin ok..alhamdulillah..doa saya sebelum habis cuti sekolah mak dah boleh jalan Allah tunaikan..syukur sangat..vivix memang membantu mak..alhamdulillah..

 testimoni 2


" Alhamdulillah dengan izin Allah dan usaha, vivix shaklee telah membuat abah sihat kembali..suatu masa dulu abah ada darah beku di kepala, kena serangan strok, sakit kepala yang melampau..bila kena serangan sakit kepala tu semua orang tak kan boleh tidur..so abah akan meracau2..angin dalam badan..sakit pinggang, pinggul..(ini sebab badan abah yang besar)
Belum pun habis sebotol vivix dah nampak kesan penyembuhannya..baru2 ni abah kena sakit kepala melampau lagi..2-3 malam meracau tak boleh tidur, sebab dah kehabisan vivix (sebab mahal..sian abah)..semalam vivix abah sampai (botol kedua) dan minum..alhamdulillah, malam tadi abah boleh berbual dan bergurau macam biasa..sakit kepala dah tiada..syukur pada Mu ya Allah.. "


Kita harus berusaha mencari penawar untuk sesuatu penyakit..ikhtiar dan usaha perlu seiring dan insyaAllah diberi kesembuhan..semua dengan izin-Nya..pape pun usaha dulu ..vivix memang pada harganya mahal tetapi amat berbaloi dengan khasiatnya..


semoga bermanfaat.. sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya..


No comments:

Post a Comment

amynorami.com © . Designed by MaisarahSidi.com